Dårlig sommervær gir også færre båter på sjøen

NTB
NTB

Redningsskøyta Horn Rescue er stasjonert på Skjærhalden. Så langt i sommer har Redningsselskapet også oppfatningen av at det er noe færre båter utpå i år enn i fjor sommer. Foto: Erik Johansen / NTB

Av NTB | 19.07.2024 07:32:57

Vær: I fellesferien er det vanlig at både uthavner og gjestehavner fylles opp av fritidsbåter på korte og lengre turer.

Men rapportene så langt i år, ikke minst fra båtfolket selv, viser at det flere steder har vært langt mindre trangt om plassen enn vanlig. Dette gjelder både i Norge og Sverige.

I fellesferien er det normalt sett ganske god plass innerst i Oslofjorden, da båtfolket på Østlandet setter kursen mot vestkysten av Sverige eller nedover til Sørlandet.

Men selv med dette i bakhodet er det færre båter å se enn det som er vanlig.

– Vår oppfatning av båtsommeren så langt er at det dårlige været har ført til litt færre båter på vannet, selv om vi ikke har konkret statistikk på dette. Selv om det har vært noe færre oppdrag totalt sett, har mange av dem vært av alvorlig karakter, spesielt i sør, sier medievakt Henriette Zachariassen i Redningsselskapet til NTB.

Redningsselskapet har hatt 2535 oppdrag i sommer så langt, sammenlignet med 2789 i fjor. Mange av redningsskøytenes oppdrag har dreid seg om tau i propellen og generelle assistanser av fartøy.

– Vi har 53 stasjoner som holder beredskapen langs hele kysten og på Mjøsa og Femunden. I Risør har vi en pop-up stasjon som er i aktiv beredskap fra juni til august om sommeren, opplyser Zachariassen.

– Det var færre båter utpå også i fjor, og jeg hadde vel forventet at det skulle bli bedre i år, men det er ikke tilfelle. Vi har jo ikke noen konkrete tall på det, men følger godt med, sier han til NTB.

Hvide Smith er enig i at været er en medvirkende faktor, men tror også at båtlivet rett og slett har blitt for dyrt for mange. Etter år med høye renter og strømpriser og stadig dyrere matvarepriser er det mange som sliter.

De siste ti årene har for eksempel dieselprisene doblet seg for dem som har motorbåt, og selv om prisene har falt noe etter at de først steg kraftig da Russland invaderte Ukraina, ligger de fortsatt på et høyt nivå.

Båtforbundet har henvendt seg til de politiske myndighetene om dette, men ikke fått gjennomslag for noen reduksjon av avgiftene.

Juli er tradisjonelt måneden med flest drukningsulykker i Norge, og i fjor druknet det 15 personer. Tallene for juli i år kommer i august ettersom det ikke føres løpende statistikk, men oppsummeres ved månedsslutt.

Redningsselskapet bekrefter imidlertid at sommervær og antall ulykker har en viss sammenheng siden det i pent vær naturlig nok er flere folk som oppholder seg ved eller på sjø og vann.

Det dårlige været med mye vind og mye nedbør frister antakelig ikke båtfolket noe særlig, noe Redningsselskapet også kan bekrefte.

Generalsekretær Stig Hvide Smith i Kongelig Norsk Båtforbund har også lagt merke til at det er uvanlig glissent mellom båtene i havnene denne sommeren.

– Jeg tror det sitter mange i båten sin og koser seg, men at de ikke drar på lange turer, rett og slett på grunn av økonomien. Båtene blir brukt, men ikke så mye som før. Bruktbåtprisene holder seg godt, og det blir stadig dyrere å ha båt, sier Hvide Smith.

Sommeren er også høysesong for drukningsulykker. I juni døde åtte personer i drukningsulykker, mot tolv i samme måned i fjor.

(©NTB)