Britiske myndigheter vil granske dynamisk prising etter Oasis-billettsalget

NTB
NTB

Fans som ville kjøpe billetter til Oasis-konsertene, opplevde at prisene fordoblet seg mens de satt i virtuell billettkø. Her er gruppen i 2005. Foto: Lo Sai Hung/AP/NTB

Av NTB | 02.09.2024 14:25:40

Kultur og underholdning: Ifølge The Guardian sier kulturminister Lisa Nandy at regjeringen vil se på dynamisk billettprising som del av en gjennomgang av andrehåndsmarkedet for konsertbilletter.

– Etter de utrolige nyhetene om comebacket til Oasis er det deprimerende å se de kraftig oppblåste prisene som fratar vanlige fans sjansen til å se yndlingsbandet sitt live, sa Nandy søndag.

Oasis-billettene ble lagt ut for salg lørdag og raskt utsolgt. Mens fansen satt i virtuell kø i timevis, ble mange møtt med billettpriser som var langt høyere enn beløpet først oppgitt. Kort tid etter at billettsalget åpnet, ble billetter priset til 148 pund solgt for 355 pund på Ticketmaster, takket være det dynamiske prissystemet.

Det er denne bruken av dynamisk prising kulturministeren nå opplyser man vil ta for seg, sammen med teknologien rundt køsystemene som hun sier «insentiverer den».

– Vi vil bringe fansen tilbake til hjertet av musikken. Ved å jobbe med artister, bransje og fans kan vi skape et mer rettferdig system som gjør slutt på svøpen som svartebørssalg, overpriset gjensalg og som sikrer billetter til rettferdige priser, lød det fra Nandy.

Ticketmaster hevder på sin side at det er artister, management og arrangører som velger om de ønsker dynamisk prising. Da systemet ble innført for to år siden var formålet å gi fansen trygg tilgang til billetter, samtidig som artistene kunne prissette billettene nærmere deres «sanne markedsverdi», heter det.

Mandag hadde det ifølge BBC kommet inn 450 klager fra misfornøyde Oasis-fans til Advertising Standards Authority, som er reklamebransjens klageorgan. Klagerne hevder at reklamen for Oasis-konsertene oppga feil billettpriser.

(©NTB)