Det var stort medietrykk under bryllupet til Märtha Louise og Durek Verrett. Foto: Heiko Junge / NTB
Kultur og underholdning: Det er på nivå med tidligere kongelige bryllup, visert tall Kampanje har fått fra Retriever.
– Medietrykket rundt Märtha og Dureks bryllup ligger på tilsvarende nivå som bryllupet til Märtha Louise og Ari Behn, som også ble omtalt i nesten 4.000 medieoppslag i løpet av 2002. Det samme gjelder omtalen av kronprins Haakon og Mette-Marit, som også ble omtalt nesten 3500 ganger i løpet av 2001, året de giftet seg, sier senior medieanalytiker Malene Augestad i Retriever.
Disse to bryllupene var det VG og Aftenposten som omtalte mest, med over 500 oppslag hver. I år har Se og Hør, Dagbladet og Nettavisen skrevet mest om Märtha Louise og Durek Verrett.
I løpet av den siste uken av august publiserte Se og Hør i gjennomsnitt nesten 20 oppslag om brudeparet per døgn. Dagbladet følger like bak med omtrent 17 oppslag i døgnet, ifølge Augestad.
Hittil i år har Se og Hør skrevet hele 376 saker. Også NRK og Finansavisen markerer seg på lista. Bryllupet har også fått mye oppmerksomhet lokalt.
– Lokalavisen Sunnmørsposten er den sjette største avisen når det gjelder å omtale prinsessebryllupet. Med nesten 200 saker om paret og mer enn 50 saker bare den siste helgen, publiserer de omtale med et lokalt fokus, sier Augestad.
(©NTB)