Drømmedager på sjøen. Her fra sundet Kreppa i Langåresund mellom Langøy og Gumøy i Kragerø skjærgård. Foto: Geir Olsen / NTB
Medisin og helse: – Nesten hele økningen siste året har skjedd i aldersgruppen 61 år og eldre, og som tidligere år er de aller fleste omkomne menn. Den største økningen har skjedd i sommermånedene juli til september, sier seksjonssjef Petter Andre Søreng i Sjøfartsdirektoratet i en melding til NTB.
Det har vært en økning i både kantringer og kollisjonsulykker, og det er ingen tvil om at ruspåvirkning spiller en rolle i mange av ulykkene, ifølge direktoratet.
Nå vil Sjøfartsdirektoratet senke promillegrensen fra dagens på 0,8 for båter under 15 meter, melder NRK. For større båter er grensen 0,2, som for biler.
– Dette er alvorlig og urovekkende høye tall, særlig for 2024 så langt. Alle som bruker fritidsbåt, må også bidra med å bli flinkere til å tenke sikkerhet. Bruk flytevest, vær edru, ha med deg VHF eller mobil, og ta hensyn til vær og vind.
Etter 2001 har det vært en jevn nedgang i antall omkomne ved bruk av fritidsbåt, men de siste ti årene har nedgangen flatet ut, og de siste årene har tallene vært høyere igjen.
Siden 2017 har 220 personer mistet livet i ulykker som involverer fritidsbåter, opplyser Sjøfartsdirektoratet. 37 prosent av disse var ruspåvirket.
Ulykkestallene uroer konstituert Sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
(©NTB)