Småbarn som blir lest for, har et større ordforråd enn sine jevnaldrende. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Vitenskap og teknologi: Forskerne ved Universitetet i Oslo har analysert data fra 1442 norske barn på ett og to år. Foreldrene til barna rapporterte hvor mange ord barna kunne si eller forstå, hvor ofte de ble lest for og hvor mye tid barna brukte på skjerm om dagen.
Resultatene, som er publisert i tidsskriftet Journal of Child Language, viser at småbarna som ble lest mer for av foreldrene sine, hadde større ordforråd enn sine jevnaldrende.
Forskerne fant også at toåringer som brukte mer tid på skjerm hver dag, hadde et mindre ordforråd enn sine jevnaldrende. Forskerne fant ingen sammenheng mellom skjermtid og ordforrådet hos ettåringer.
– Disse resultatene viser en assosiasjon mellom aktiviteter og språkutvikling allerede de første årene av barnets liv, og gir støtte til generelle anbefalinger om å lese mer, og kanskje også redusere skjermtiden, for de minste barna, sier språkforsker Audun Rosslund, som også er en av forfatterne bak studien, i en pressemelding.
Studien viste også at den positive sammenhengen mellom høytlesning og antall ord ettåringene kunne si, var enda sterkere i familier der mor hadde lavere utdanning.
(©NTB)