Avinor og Luftfartstilsynet starter en flyrute med elfly.
Avinor har pekt ut Stavanger lufthavn og Bergen lufthavn som sine to første flyplasser som får elflytrafikk.
Allerede fra august neste år skal det første elflyet gå i prøvedrift mellom de to flyplassene.
Det er det britiske selskapet Bristow Norway som skal være operatør på ruten mens selve elflyet leveres av den amerikanske flyprodusenten Beta Technologies. Flytypen har seks seter og flyr i 250 kilometer i timen.
Avtalen er ment å få fortgang i overgangen til null- og lavutslippsluftfart og er en del av Avinor og Luftfartstilsynets samarbeid for å etablere Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslippsfly.
Ikke i normaltrafikk
Det er ikke snakk om ordinær passasjertrafikk, men en rute som skal føre til bedre innsikt i og kunnskap om hvordan fremtidens flyplasser her i landet skal bygges og rustes for elflydrift.
Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss sier i en uttalelse til NRK at
– Dette er en viktig milepæl for den videre utviklingen av null- og lavutslippsfly i norsk luftfart. Avinor er veldig glade for at vi nå ser muligheten for å få et helt konkret prosjekt med nullutslippsfly på vingene, ivrer han.
– Vi ser det som svært realistisk å oppleve testflyginger i Norge allerede neste år, fortsetter han.
Avinors mål er å legge til rette for og støtte testing og demonstrasjon av null- og lavutslippsfly, luftromsutvikling og operativ utvikling for å få mer kunnskap om nye teknologier, behov for tilrettelegging og utforske deres praktiske anvendelser.
Samarbeid med europeisk luftfartsmyndighet
Luftfartstilsynets hovedmål er å bidra til en sikker, samfunnsnyttig og bærekraftig luftfart. Luftfartstilsynet vil, i samarbeid med EASA, (EUs byrå for flysikkerhet) bidra til tilrettelegging og læring. Målet er sikker testing og innfasing av ny teknologi, slik at tilsynsmyndighetene i Europa kan se behovet for endringer i regelverket og sikre at godkjennings- og sertifiseringsprosesser er godt forberedt og kan gjennomføres effektivt.
Publisert