Regjeringspartiene har lagt fram et nytt forslag for å iverksette tiltak som kan gi økt togkapasitet i rushtiden. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Politikk: I forrige uke kom nyheten om at Flytoget kanskje måtte åpne dørene for pendlere om kort tid, skriver NRK.
I stedet kan enkelte Vy-avganger bli forlenget og Vy-tog erstatte noen flytog, skriver kanalen.
Tirsdag forrige uke fremmet Høyre, Fremskrittspartiet Venstre og SV et forslag om at Flytoget skulle åpnes for pendlere i rushtiden. Tre dager etter ble det klart at Rødt ville sikre flertall for forslaget.
Et nytt forslag fra regjeringspartiene vil få flertall i stedet, når saken skal stemmes over tirsdag neste uke:
«Stortinget ber regjeringen så snart som mulig iverksette tiltak som kan gi økt togkapasitet i rush, herunder å åpne Flytoget for pendlere og/eller erstatte enkelte Flytog-avganger med forlengelse av eksisterende Vy-avganger.»
– Vi trenger tiltak som kan settes i verk raskt, ikke månedsvis med vurderinger. Det er en god og rask løsning å åpne Flytoget for alle reisende, sier Marie Sneve Martinussen.
Rødt vil likevel stemme sammen med flertallet som nest beste løsning.
På spørsmål om det ikke er sikkert at Flytoget blir åpnet for pendlere før i 2028 svarer han følgende:
– Igjen: Det aller viktigste er at vi sørger for å øke kapasiteten for tog. At passasjerene ikke blir stående som sild i tønne eller endatil må vente på neste tog, sier Sp-politikeren.
– Det viktigste er at samferdselsministeren tar i et tak og øker kapasiteten nå. Det forventer jeg at han gjør, siden vi var veldig velvillige og støttet regjeringens forslag. Nå forventer jeg at det skjer noe litt fort. Vi kommer ikke under noen omstendigheter til å godta at vi isteden venter til 2028, sier hun til NTB.
Hun mener det er helt nødvendig å benytte ledig kapasitet på Flytoget for å avhjelpe situasjonen for pendlere.
– Situasjonen for togpendlere inn til Oslo er prekær og krever tiltak lenge før 2028, når Flytogets nåværende konsesjon går ut, sier Fagerås.
– Det forrige vedtaket risikerte å skape unødvendige hindre for et bedre tilbud ved å binde seg til kun en løsning. Nå kan vi potensielt finne en løsning enda raskere, enten det er ved å åpne Flytogets dører, eller ved å sikre flere Vy-avganger på Østlandet raskt. Det vil gi økt kapasitet raskere og sørge for færre overfylte tog og et bedre tilbud for folk hver eneste dag, sier hun.
MDG forventer at pendlerne får et bedre togtilbud med økt kapasitet i løpet av våren som følge av forslaget som nå vedtas.
Det endret seg torsdag denne uken, da Høyres Trond Helleland gikk på talerstolen i Stortinget og trakk hele forslaget på vegne av de fire partiene som sto bak.
Det er bare Rødt som nå mener at Flytoget må åpne for pendlere snarest. Rødt-leder Marie Sneve Martinussen er bekymret for at flertallsforslaget ikke er konkret nok.
Komitéleder Sigbjørn Gjelsvik viser til at det allerede er bestemt at Flytoget og Vy skal integreres og ha et felles tilbud innen 2028.
SVs samferdselspolitiske talsperson Mona Fagerås forventer at kapasitetsnivået skal økes fort.
MDGs Une Bastholm sier at ordlyden i det nye forslaget er så å si likelydende som forslaget som er trukket, men at det nye forslaget er bredere og peker på flere løsninger.