Riggområde i havgapet på Kvitsøy utenfor Stavanger (tunnelpåhugg). Foto: JV Implenia/Stangeland
Rogfast: Avtalen omfatter 390.000 kubikkmeter betongelementer og 120.000 kubikkmeter ferdigbetong, som skal bidra til byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.
Produksjon og leveranser Produksjonen av betongelementer vil skje ved Ølen Betongs anlegg i Sveio og Sandeid, mens ferdigbetong leveres fra et mobilt blandeverk stasjonert på Kvitsøy.
Kontrakten, inngått med Implenia Norge AS, representerer en milepæl for selskapet.
— «Dette viser at vår kompetanse og kvalitet oppfyller de høye kravene i et prosjekt av denne størrelsen,» sier daglig leder Lars Norekvål.
Et prosjekt med stor betydning Rogfast-prosjektet, en del av Norges nasjonale transportplan, vil knytte sammen Rogaland og Vestland og redusere reisetiden mellom Stavanger og Haugesund betydelig. Tunnelen er planlagt åpnet i 2033.
Produksjonen starter ved årsskiftet, og leveransene vil pågå over flere år. Implenia roser Ølen Betong for kapasitet, kvalitet og bærekraftige løsninger.
Med denne kontrakten styrker Ølen Betong sin posisjon som en nøkkelleverandør til store nasjonale samferdselsprosjekter.
Dette opplyser selskapet på sine nettsider.