Informasjonstavla på Oslo S fylles ofte av meldinger om forsinkelser. Foto: Heiko Junge / NTB
Økonomi og næringsliv: Når svensken, dansken og nordmannen setter seg på et tog i rushtrafikken, er det størst sannsynlighet for at nordmannen blir forsinket.
– Det er så klart godt å vinne over Norge i noe, sier Staffan Sporre i svenske Trafikverket til radiokanalen.
Svenskene er ikke mye bedre enn nordmennene, men likevel et lite hestehode foran. Punktligheten måles etter hvor mange tog som ankommer innenfor en tidsramme på drøyt tre og et halvt minutt etter oppsatt tid.
Hittil i år har Oslo en punktlighet på 77,1 prosent på alle togavganger inn og ut av byen i rushtiden, i Stockholm ligger den på 81 prosent.
Men heller ikke svenskene er fornøyde med resultatet.
– Det er veldig få i Sverige som tenker at jernbanen har et bra resultat akkurat nå, forteller Sporre.
I København er man et sjumilssteg foran de andre skandinaviske hovedstedene. 96 prosent av togene ankommer innenfor rammen for punktlighet, som for øvrig er ett minutt strammere i Danmark.
(©NTB)