Norske ungdomsskoleelever har gjort det litt dårligere enn sist i en realfagsundersøkelse. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Vitenskap og teknologi: Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser Timss-undersøkelsen. Nedgangen er sammenlignet med resultatene fra undersøkelsen i 2019.
43 prosent av elevene på 9. trinn ligger på laveste nivå i naturfag, og 37 prosent på laveste nivå i matematikk. Samtidig ligger Norge nå nærmere det internasjonale snittet.
– Vi kan ikke slå oss til ro med at 43 prosent av niendeklassingene ligger på laveste nivå i naturfag, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding.
Høyre-leder Erna Solberg reagerer kraftig på resultatene.
– Dette vitner om at vi står på randen av en realfagskatastrofe i norsk skole. Vi nærmer oss et nivå der nesten halvparten av norske niendeklassinger ligger på det laveste nivået i naturfag, sier hun til NTB.
Solberg sier det kan påvirke hva Norge som samfunn kan utrette.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) slår tilbake og sier regjeringen er i ferd med å snu en dårlig trend som den borgerlige regjeringen skapte.
– Tallene føyer seg inn i rekken av svakere læringsresultater for norske elever etter åtte år med høyresidens teoritunge, skjermbaserte og stillesittende Erna-skole. Det er vi i ferd med å endre, sier Nordtun til NTB.
På 5. trinn er Norge på nivå med svenske og finske elever i matte og på nivå med svenskene i naturfag. Danske elever henger etter i begge fag.
På 9. trinn ligger de norske elevene bak både svenske og finske elever i naturfag. Utdanningsdirektoratet peker på at norske elever har færre timer i naturfag enn svenske og finske elever. I tillegg ligger Norge bak både Sverige og Finland i matte, viser selve undersøkelsen.
Solberg sier Høyre vil ha en ekstra naturfagstime i uka på ungdomsskolen.
Løsningen er ikke flere timer, men bedre kvalitet i timene, mener Nordtun.
– Norske elever har flere norsk- og mattetimer nå enn tidligere. Likevel leser elevene dårligere. Også i matematikk sliter flere, sier kunnskapsministeren.
I Norge er det ingen signifikante kjønnsforskjeller på ungdomstrinnet, mens på barnetrinnet er det en kjønnsforskjell i matte i favør av guttene.
På topp i undersøkelsens ulike kategorier er land som Singapore, Taiwan og Sør-Korea. Norske elever oppgir i undersøkelsen at de synes skolen er et trygt sted å være, og at det er få som blir mobbet, men både elever og lærere er mindre tilfreds enn de var i 2019.
Som mange andre undersøkelser viser også Timss at elever som snakker norsk hjemme, og har foreldre med høy utdanning og inntekt, gjør det bedre.
Timss (Trends in International Mathematics and Science Study) er en internasjonal studie som måler elevenes kompetanse i matematikk og naturfag.
64 land deltok i Timss 2023, som ble gjennomført våren i fjor. Norge deltok med 5301 elever på 5. trinn og 6324 elever på 9. trinn.
I Sverige har elevene på ungdomstrinnet faktisk bedret seg i matematikk, noe som overrasker. Samtidig uttrykkes det bekymring både i Sverige og Danmark over at det først og fremst er guttene som bedrer seg.