Regjeringen vil lovfeste kravet om synlig markedsføring for varer som nærmer seg utløpsdatoen, som her i en Kiwi-butikk. Lovforslaget som er sendt ut på høring, skal bidra til å halvere matsvinnet. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Økonomi og næringsliv: Lovforslaget ble sendt ut på høring tirsdag. Regjeringen håper en ny lov kan vedtas i Stortinget til våren.
– Redusert matsvinn er bra for både folk sin økonomi, klimaet og utnyttelse av ressurser, sier landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) i en pressemelding.
– Etter åtte års press på matbransjen har vi endelig fått en lov som kan redusere matsvinnet i Norge, sier leder Anja Bakken Riise.
Forslaget innebærer at offentlige og private virksomheter som produserer, distribuerer, omsetter og serverer næringsmiddel i Norge, skal vurdere tiltak for å sikre at mat og drikke i størst mulig grad blir fortært av mennesker, eller subsidiært brukes som dyrefor.
– Når vi kaster mat, sløser vi med ressurser. Samtidig bidrar vi til store klimagassutslipp. Matsvinn står for nesten 10 prosent av klimagassutslippene i verden, forteller klima- og miljøminister Tore Sandvik (Ap).
Matvarer som nærmer seg utløpsdato, blir også omfattet i høringsforslaget regjeringen har sendt ut. Butikker, kiosker og andre virksomheter skal aktivt gjøre tiltak for å prise ned varer og markedsføre disse.
Nyheten mottas med glede fra Framtiden i våre hender, som har vært med på å utforme lovforslaget.
I tillegg til det lovfestede kravet om å vurdere tiltak som kan redusere matsvinn, foreslår regjeringen at virksomheter som står for produksjon av mat, skal donere eventuelle overskudd fra produksjonen. Dette vil derimot ikke gjelde dagligvarebutikker eller andre virksomheter som omsetter direkte til forbrukeren.
(©NTB)