En tidligere ansatt i togselskapet SJ stevet selskapet for retten for ugyldig oppsigelse. Han tapte og må nå betale 175.000 kroner av SJs sakskostnader. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Det var politiet som ba SJ om å skjerpe rutinene etter hendelsen ved Skogn stasjon i romjula i fjor, skriver avisen Innherred. Fireåringen ble tatt hånd om av en tilfeldig passasjer som ble med henne på neste tog og fikk henne gjenforent med slektninger.
Som følge av hendelsen fikk den togansatte en advarsel.
Han ble pålagt å gjennomføre en supplerende helseundersøkelse og en vurdering av sin skikkethet i arbeidet. Det nektet han å gjøre, noe som førte til at han fikk sparken.
Han mente imidlertid at dette ikke var en ordrenekt som gir grunnlag for oppsigelse, og tok saken til retten.
Basert på blant annet vitnebeskrivelser om at togarbeideren ved flere anledninger kunne sette sikkerheten i fare, støttet retten SJ i sitt syn.
– Under hendelsen på Skogn fremsto mannen lite hjelpsom og empatiløs overfor reisende i en kritisk situasjon, konstaterte retten.
Resultatet ble at togarbeideren måtte betale halvparten av sakskostnadene på 350.000 kroner til sin tidligere arbeidsgiver.
(©NTB)