Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård oppfordrer kundene blant annet til å bruke app når de bestiller taxi. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Politikk: Nygård påpeker at det nok kan være fristende å hoppe inn i første og beste taxi for å komme seg fortest mulig hjem. Men det kan det lønne seg å være litt kresen.
– Det må bli slutt på «ville-vesten»-tilstandene som frislippet i taximarkedet har tillatt. Taxikundene må bli klar over hvilke rettigheter de har, for å unngå en unødvendig høy regning etter taxituren, sier Nygård i en pressemelding fredag morgen.
2. Velg akkurat den taxien du vil i køen. Du må ikke velge den taxien som står fremst – det er du som kunde som bestemmer hvilken bil og hvilket taxiselskap du vil kjøre med.
3. Du har krav på et uoppfordret pristilbud. Får du ikke et pristilbud? Be om et. Husk at det er den laveste prisen som gjelder når du er fremme. Hvis taksameterprisen er lavere enn pristilbudet du fikk fra sjåføren, er det taksameteret som gjelder – og vice versa. Slik unngår du prissjokk ved ankomst.
4. Styr unna taxier som ikke har taklampe, løyvenummer på siden av bilen eller taksameter – dette er igjen påbudt.
5. Gi tilbakemelding. Er du ikke fornøyd med turen? Klag! Er du fornøyd? Skryt!
– Derfor har vi innført flere endringer som skal sørge for bedre trygghet for kundene, bedre kunderettigheter, hvit økonomi og ryddige arbeidsvilkår for sjåførene, sier Nygård.
1. Bruk app når du bestiller taxi. Da har du full kontroll på prisen.
Samferdselsministeren påpeker at regjeringen vil ha en ryddig næring med gode arbeidsforhold. Samtidig skal kunder over hele landet slippe prissjokk.
(©NTB)