At folk bruker mobiltelefonen i selskap med andre, er et irritasjonsmoment for mange nordmenn. Det viser en ny undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB.
Økonomi og næringsliv: Telefonbruken er en kilde til irritasjon for mange, viser undersøkelsen som er gjennomført av YouGov for Telenor.
– Det er en kjensgjerning at det kan være bra å ikke alltid være pålogget eller tilgjengelig, sier Rikke Klonteig Nielsen, leder for Mobil i privatmarkedet i Telenor Norge.
Telenor har gjennomført undersøkelsen for å finne ut hvordan skjerm- og mobilbruk påvirker folks hverdag.
Kvinner og eldre irriterer seg mest over mobilbruk i sosiale sammenkomster. Ironisk nok irriterer de yngre aldersgruppene seg nesten like mye, samtidig som det er de som bruker mobilen mest i sosiale settinger.
Avtal at mobiltelefoner legges bort i bestemte tidsrom, som under middagen.
Legg mobilen i jakkelommen i gangen når du kommer til selskapet.
Om verten selv legger bort mobilen, kan dette inspirere gjestene til å gjøre det.
– Det er viktig å huske på hvilke signaler man sender til de andre i selskapet når du sitter på telefonen. Selv om det er en viktig mail eller melding som må besvares, kan de rundt deg føle seg oversett eller glemt. Legg mobilen til side, se de rundt deg og kos deg med familie og venner, sier Klonteig Nielsen.
(©NTB)