Fra nyttår økte ladeprisen på kommunale plasser i Oslo med 75 prosent på dagtid. Foto: Gorm Kallestad / NTB
– Dette er veldig ufornuftig. Jeg oppfatter at politikerne i Oslo har begrenset forståelse for hva det betyr å gatelade og mistenker at de ikke gjør det selv. De skjønner ikke hva dette går ut på, sier Unni Berge, kommunikasjonssjef i Norsk elbilforening, til VG.
Prisen er inkludert både parkeringen og ladingen. Prisen mellom klokken 20 og 9 er uforandret på 13 kroner i timen.
Fortsatt er parkeringen på ladeplass nesten halv pris av vanlig gateparkering for de som har hybridbil, mens elbileiere betaler like lite uansett hvilken kommunal plass de parkerer på.
– Uten økt timesats på dagtid, vil det kunne bli billigere å stå og lade enn å stå parkert. De kommunale ladeplassene er viktige for dem som ikke har lademulighet hjemme, og da må vi sikre at det er sirkulasjon på plassene, skriver Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel, i en epost til VG.
(©NTB)