Endrede drikkevaner er blitt en utfordring for produsenter i Frankrike, der unge voksne drikker langt mindre vin enn foregående generasjoner. Det er særlig rødvinen som velges bort. Illustrasjonsfoto: Frank May / NTB
Økonomi og næringsliv: Det totale vinkonsumet i Frankrike har falt med 80 prosent siden 1945, skriver Financial Times.
– Vi ser en endring i hver generasjon. Hvis farfar drakk 300 liter vin i året, så drakk pappa 180 liter, mens sønnen nå drikker 30 liter, sier Jean-Pierre Durand, som sitter i styret i bransjeorganisasjonen Conseil interprofessionnel du vin de Bordeaux.
Og det er altså rødvinen som opplever den største nedturen. Unge voksne i Frankrike velger heller rosévin eller andre alkoholholdige drikker.
I tillegg faller etterspørselen kraftig i Kina, som er ett av de viktigste eksportmarkedene. Klimaendringene skaper også utfordringer i form av endringer i avlingene.
Durands organisasjon sier bransjen må tilpasse seg nye målgrupper. Men det følger også utfordringer med å endre fra rødvin til for eksempel hvitvin. Blant annet kan det kreves annet utstyr, og i enkelte regioner er det begrenset hvilke druetyper som fungerer. Budskapet fra Durand er imidlertid klokkeklart:
– Vi kan ikke fortsette å produsere vin som ikke blir drukket.
(©NTB)