Det varslede snøværet på Sør- og Østlandet ble nettopp det mange fryktet:
Kaos.
Og aller hardest har det gått ut over busstrafikken.
I går stanset Kolumbus all busstrafikk i over fire timer på Nord-Jæren. Dette skjedde rundt klokka 16.
Akkurat idet folk skulle hjem fra jobb.
Årsaken til at Kolumbus valgte å innstille alle bussene var dette:
– Vi ser at det kommer inn stadig flere meldinger om busser som står fast, og hindrer annen trafikk. Det er nok kaos allerede og vi kan ikke risikere å skape enda mer kaos, sa Espen Schiager i Kolumbus i går.
I dag har kaoset gitt seg i Rogaland. Men det har vært flere innstillinger i kollektivtrafikken i Oslo.
Her varsler Ruter at det vil være en rekke innstillinger i løpet av dagen etter en krevende morgen særlig i indre by.
Leddbusser med bakhjulsdrift
Det er hovedsakelig leddbussene som skaper trøbbel i bybildet når det er glatt. På Nord-Jæren og i Oslo har flere leddbusser stått fast.
Mange av disse sperret veien slik at trafikk ikke kom seg forbi.
Det viser seg at leddbussene som brukes på Nord-Jæren og i store deler av Oslo har bakhjulstrekk på bakerste aksel.
– Folk er forbanna. Og jeg snakker for mange nå. Det forundrer meg at Kolumbus faktisk lot leddbussene kjøre, sier Arne Søllesvik til NRK.
Han fulgte med på kaoset i går.
– Jeg synes så synd på de som stod og ventet på en buss som aldri kom.
Schiager i Kolumbus erkjenner:
– Leddbussene er for dårlige på glatta, sier han.
Schiager sier de burde ha parkert leddbussene tidligere.
– Da avgjørelsen om å parkere leddbussene ble tatt var det allerede blitt svært krevende å kjøre bussene på føret. Ideelt sett skulle leddbussene ha blitt parkert en halvtime tidligere, men været og trafikken utvikler seg veldig fort når rushtiden setter i gang, sier han.
Barn ble kastet av bussen
Magnus Bergheim fra Karmøy opplevde kaoset på nært hold. Han så en skolebuss og en trailer som forsøkte å komme seg opp en bakke.
– Bussen begynte å skli nedover. Når den stanset ble elevene etter hvert kastet ut av bussen, sier han.
Bergheim sier elevene var sjokkerte.
– Det er null grunn til at leddbusser og vanlige busser burde kjøre når det er så glatt på veiene, sier han.
Elevene stod ute i snøen i en halvtime, ifølge Bergheim.
183 leddbusser i Oslo
I Oslo indre by kjører selskapet Unibuss med 183 elektriske leddbusser fra bussfabrikken Solaris.
Utfordringene med leddbussene ble kjent i fjor, da mange av dem ble stående og spinne på glatt føre selv på flatmark.
– Som å kjøre bil med motoren i tilhengeren, uttalte redaktør i Bussmagasinet, Tom Terjesen, for ett år siden.
Foran denne vintersesongen har Unibuss tatt noen grep for å prøve og gjøre disse bussene bedre på vinterføre.
Alle 183 har piggdekk på drivhjulene. Dessuten er antispinn-funksjonen justert, slik at den ifølge Unibuss er litt mer sensitiv og bedre egnet for vinterdrift.
Ikke bare bakhjulsdrift som er problemet
Likevel har det vært flere tilfeller der nettopp disse bussene har blitt stående fast de siste dagene.
Administrerende direktør i Unibuss, Atle Rønning, sier det ikke er noen tvil om at leddbusser med drift på bakerste aksel har dårligere fremkommelighet enn leddbusser med drift på to aksler.
– Disse bussene har sin begrensninger og er helt avhengig av god framkommelighet på veiene for å fungere på vinterføre, sier han.
Unibuss-sjefen sier at det kun var denne busstypen på markedet da bussene i indre by ble kjøpt inn.
Ruter understreker at trøbbelet og innstillingene i sentrale deler av Oslo skyldes andre ting enn hvor bussene har drivhjulene.
Det er nemlig her det er trangest og mest vrient å brøyte når det kommer så mye snø som det har gjort siste døgn.
Publisert