Orkla har valgt å trekke en reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo der han har mye mindre på seg enn her. Foto: Geir Olsen / NTB
Sport: – Nidar skal være lekne, men vi ønsker ikke å provosere. Vi lytter til innspill og har valgt å stoppe akkurat denne filmen, sier Elisabeth Aandstad Ekheim til VG. Hun er kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks.
Til Kampanje, som omtalte reklamefilmen først, uttrykker Marius Sjølyst, leder i Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press, at reklamen kan bidra til økt kroppspress.
– Dette er rett og slett unødvendig seksualisering i reklame. Det er ingen klar sammenheng mellom produktet og en halvnaken Klæbo., Jeg ser ikke poenget, sier han og minner om at mange unge gutter sliter med kroppspress.
Advokat Frode Elton Haug i firmaet Legalis sier til NRK at han mener reklamen kan være brudd på et relativt nytt punkt i markedsføringsloven, som handler om kroppspress mot unge.
– Hadde det vært reklame for bildekk, hadde det vært mindre kritisk, for det kjøper ikke barn og unge. Men det er godteri, og det gjør det ekstra ille, sier Haug, som er ekspert på markedsføringsrett.
(©NTB)