– Revolusjon, sier rektor – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

NRK
NRK

– Det er en revolusjon, og noe vi aldri har sett maken til før, sier rektor Finn Lea ved Kannik skole i Stavanger.

I klasserommet til 10D er elevene godt i gang med bruk av KI. Blant dem, Bontu Muleta Leta.

– Jeg bruker det til lekser, eller hvis jeg ikke forstår en oppgave. Det er et veldig godt verktøy, sier hun.

– Det er lettvint, tar lite tid, og er veldig lett tilgjengelig, sier klassekamerat Kaspar Honningsvåg Moe.

Bruk av KI Kannik skole. Avbildet er Bontu Muleta Leta. Hun smiler samtidig som hun ser på PC-skjermen.

Bontu Muleta Leta liker å bruke kunstig intelligens til å forstå oppgavetekster.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Lærer: – Mye å sette seg inn i

Lærer i 10D, Gina Nesbø, sier det både er fordeler og ulemper med kunstig intelligens i skolen.

– Det er en utfordring, men det er også et godt verktøy om elevene bruker det riktig og med en kritisk bevissthet, sier hun.

Bruk av KI Kannik skole. Lærer Gina Huse prater med elevene. Hun sitter sammen med noen av dem på en pult. I forgrunnen er elevenes PC-skjermer oppe.

– Jeg kjenner elevenes skrivemåte. Og en ser veldig fort formuleringene til KI og kan identifisere de lett, sier lærer Gina Nesbø.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Nesbø har vært lærer i to og et halvt år. Utviklingen har vært stor på den korte tiden.

– Det er veldig mye for både oss og elevene å sette seg inn i. Vi prøver å lære opp elevene i KI, slik at de bruker det riktig.

Inntoget av kunstig intelligens på skolen gjør at lærerne nå må jobbe annerledes. De må vurdere elevene mer muntlig for å kunne sette karakter.

– Det betyr ikke at de skal opp til eksamen hver time, eller at de føler på et press, men at lærerne prøver å fange kompetansen i øyeblikksbilder i timene, sier rektor Finn Lea.

Bruk av KI Kannik skole. Avbildet er rektor Finn Lea. Han ser ut i klasserommet, og sitter sammen med noen elever rundt noen bord. I forgrunnen er PC-skjermene til elevene oppe.

Rektor Finn Lea på Kannik skole mener KI har revolusjonert skolen, men det har også gjort at lærerrollen har blitt endret.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Frister å overlate arbeidet til roboten

Men lærerne må være på vakt, for KI-verktøyene blir bedre og bedre. Muligheten for å jukse ved å etterlate skriving og analysering til KI er stor.

– Man blir frista, men det er jo ikke bra, fordi du ikke lærer noe av det. Og det er ikke noe du har gjort selv, sier elev Nathalia Strandset Reime.

Rektor Finn Lea trekker fram muligheten for personifisering som en utfordring.

– Det gjør det vanskelig for lærerne å se hvem som faktisk har skrevet det.

Avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Hedda Birgitte Huse, skriver til NRK at de ikke har oversikt over omfanget av juks ved bruk av KI.

Hedda Birgitte Huse

Avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Hedda Birgitte Huse.

Foto: Ida Titlestad Dahlback

– Men vi vet at dette er en problemstilling på mange skoler. Hvis elevene bruker KI som en snarvei til å få gode resultater på for eksempel prøver, kan de gå glipp av viktig læring, og dette er bekymringsfullt.

Samtidig mener hun det er relevant og nyttig å bruke KI som et virkemiddel, for eksempel til å få hjelp til deler av en oppgave eller å få oversikt over et fagområde.

Utdanningsdirektør: – De må lære seg KI

Marianne Skogerbø er utdanningsdirektør hos Statsforvalteren i Rogaland. Hun forteller at det er mange skoler og elever som tar KI i bruk i læringsarbeidet.

Vi må finne ut hvordan KI skal brukes på en trygg og fornuftig måte. Lærerne må få tid og opplæring i hvordan KI kan brukes i elevenes opplæring, skriver hun.

Marianne Skogerbø

Utdanningsdirektør i Rogaland, Marianne Skogerbø.

Foto: Emily Louise Stø / NRK

Skogerbø sier det er viktig at både skoler, skoleeiere og myndighetene setter trygge rammer om bruk av KI.

– Utviklingen puster oss i nakken.

Kritiske til oppfølging fra myndighetene

Sindre Lyse er statssekretær i Kunnskapsdepartementet. Han sier regjeringen er opptatte av at elevene skal lære å bruke KI, og at lærerne skal være i stand til å vurdere elevene.

– Vi har vært veldig opptatte av å gi skolene god støtte og veiledning til hvordan man kan lære bort KI, og ikke minst hvordan man forholder seg til det i vurderingssituasjoner og på eksamen.

I klasserommet på Kannik skole, er rektor Finn Lea kritisk til oppfølgingen de har fått fra myndighetene, midt oppi KI-revolusjonen.

– Vi har ikke fått for mye hjelp, verken fra staten eller kommunen. Dette er en utvikling som krever at vi hele veien følger med, at vi er på ballen og at vi ikke sover i timen.

Bruk av KI Kannik skole. Lærer Gina Nesbø til venstre, prater med elev Kaspar Honningsvåg Moe. Nærmest kamera sitter Albert Frederik Hetland og skriver på PC-en samtidig som han leser i en bok som ligger på pulten.

Selv om data og teknologi som KI blir godt brukt på skolen, er også bøker fortsatt sentrale i klasserommet.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Hei!

Velkommen til dialog hos NRK. Siden du er pålogget andre NRK-tjenester så slipper du å logge
inn på nytt her, men vi trenger ditt samtykke på våre brukervilkår for dialog på nett




Del denne artikkelen
Gi en kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

indian milf porn tube pimpmovs.info teachers sex video مو قع سكس porn-planet.org تعلم السكس rang rasiya movie sexyindianporno.com pornmms locanto calicut eroteenies.info sunny leone nude fuck bidesiya megeno.mobi funny xvideo
نياكه مصرى gokkoya.com مكتبه السكس junglegstrings porndor.org xxxdf sexsy freebigassporn.org افلام لحس الكس سكس عمان myvippy.com مص شفيف xnxxmumbai xshaker.net bipifota
pron moviea stripvidz.com desi hot xvideo افلام سكس رمنسي x-arab.com سكس امهات وصبي أجمل طياز pornochip.org مواقع سكس جماعي sexy bp hindi video videoxsearch.mobi xnxx kannada sex www sxe vidoes com swingersporntrends.com www. xvideos. com