I det kommende mildværet kan snøsmeltingen føre til store vannmengder i veibanen rundt omkring. Her fra Hauketo i januar i fjor. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Økonomi og næringsliv: – Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøre ut i vanndammer uten å være sikker på dybden og at bilen tåler det. Bilen din tåler regn, men ikke å svømme i et basseng. Da er det lett for å få vann inn i motoren din, og det kan bilen få store skader av, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring Roger Ytre-Hauge i en pressemelding.
Han beskriver situasjonen der en kaotisk snøuke etterfølges av stigende temperaturer, slik:
– Når mye snø skal smelte på en gang, blir det svært utfordrende å kjøre. Temperaturen skal opp mye mange steder, og da øker faren for overvann på veiene. Det er uvanlig store snømengder som skal bort. Vannet tar den enkleste veien, og det betyr at en del havner i veibanen, sier han.
Han understreker at man risikerer at forsikringsselskapene ikke tar hele regningen dersom man med viten og vilje har kjørt inn i svære vanndammer, og bilen blir skadet.
– Alle bilister har et ansvar for å gjøre gode, skadeforebyggende grep. Så hvis du har vært veldig uaktsom, kan det være du har en svakere sak når du melder inn skaden.
Han påpeker også problemet med svært glatte veier som oppstår når temperaturen stiger til rundt null:
– Hvis du skal ut på glatte veier, må du ta det veldig rolig. Da kan du ikke kjøre som du pleier. Det er mye vanskeligere å bremse, så farten må ned. Du må holde større avstand til bilen foran og gjerne ta hjemmekontor de dagene det er som verst. Hvis du ikke må ut de dagene det er mest vann og is, er det lurt å droppe det, sier Ytre-Hauge.
(©NTB)