– Vi er glade for at vi blir hørt, forteller Bernt Terje Høyland.
For to år siden gikk 151 grunneiere langs Sørlandsbanen i Rogaland og Agder til sak mot Bane Nor. Striden dreide seg om hvem som er ansvarlige for gjerdene langs jernbanen.
Gjerdene var begynt å bli dårlige, og dyr kom seg inn på jernbanesporet.
Ifølge grunneierne har det siden 1939 vært nåværende Bane Nor som har ansvaret for å sette opp gjerde slik at folk og dyr ikke blir skadet eller blir drept drept av tog som kjører forbi.
Dyr på sporet
Fra 2013 til 2023 hadde Bane Nor registrert 92 dyrepåkjørsler på Sørlandsbanen.
Det var snakk om 72 sauer og 20 kyr.
Høsten 2023 vant bøndene over Bane Nor i tingretten. I dommen ble det slått fast at Bane Nor er ansvarlig for gjerder langs strekningen.
Men Bane Nor anket dommen, og nå har den vært oppe i lagmannsretten.
Også her vant bøndene frem.
De har nå vunnet i to rettsinstanser.
Støttet av flere kommuner
Stavanger Aftenblad skrev i november 2024 at flere kommuner sto klare til å støtte grunneierne med utbetalingsgaranti hvis de skulle tape i retten.
Hå, Lund, Eigersund og Kvindesdal er kommunene som sto klare til å støtte grunneierne.
– Hvis vi hadde tapt og vunnet statens saksomkostninger, så kunne vi ikke gått videre uten at vi hadde hatt den garantien fra kommuner og andre som er stilt på garanti. Dette koster jo mange millioner, sier Høyland til NRK.
Hva skjer nå?
Skulle Bane Nor anket dommen, er det en sterk motpart grunneierne vil møte i retten.
– De bruker staten sine penger. De kan jo bare dure på, og det er jo sånn det er med David og Goliat.
Bane Nor forteller de er i en tidlig fase etter at dommen ble avsagt og kunngjort i går og skal nå prioritere å gå gjennom dommen.
Da NRK var i kontakt med Bane Nor, hadde ingen ytterlig kommenter på dommen.
– Vi vil nå bruke dagene som kommer til å sette oss inn i dommen, og ikke minst se på premissene som ligger til grunn for en dom som er nokså omfattende, sier Harry Korslund Pressevakt i Bane Nor.
Publisert
Oppdatert