Slik så det ut på utstillingen til den kinesiske elbilprodusenten BYD på Essen Motor Show i Essen i Tyskland i november i fjor. Foto: Martin Meissner AP / NTB
Økonomi og næringsliv: Til sammenligning var andelen i 2019 kun 2,1 prosent. Andelen importerte biler fra Kina er dermed tidoblet seg på fem år.
Kina tar andeler av bilmarkedet i Norge, både med egne kinesiske merkevarer, som MG, BYD og Xpeng, og ved at vestlige bilprodusenter har etablert produksjon i Kina, som Tesla, Volvo, og BMW.
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at 8,8 prosent av nye biler solgt i Norge i 2024 var kinesiske merkevarer. Året før var andelen 4,6 prosent, altså nesten dobling.
Bruktbilforhandleren Rebil tror andelen kinesiske biler på norske veier vil ta av i årene som kommer.
– Vi tror salget av biler produsert i Kina vil utgjøre mer enn 30 prosent av nybilsalget i 2030, sier analysesjef Jonathan Parr i bruktbilselskapet.
I november ble det klart at EU innfører straffetoll på inntil 45,3 prosent på kinesiske biler på grunn av statsstøtte til kinesiske bilprodusenter. Den norske regjeringen har gjort det klart at Norge ikke har planer om en tilsvarende straffetoll.
(©NTB)