Antall studenter som søker seg til grunnskoleutdannelsen har falt med over 40 prosent siden 2018.
Studentene har bedt om mer praksis som én av løsningene på lærerkrisen. Nå får de svar på tiltale fra Universitetet i Stavanger (UiS), som lanserer et flunkende nytt årsstudium.
Målgruppen er dem som tenker «skulle jeg blitt lærer?», men ikke vil gå fem år på universitetet for å finne svaret.
– Søkertallene til lærerutdanningene er urovekkende, og står ikke i stil med betydningen yrket har for samfunnet, sier UiS-rektor Klaus Mohn.
Universitetet vil derfor utforske nye løsninger for å skaffe samfunnet flere lærere. Én av løsningene, som har resultert i «årsstudium i læring og psykologi», innebærer å sende studentene rett ut i praksis.
På denne måten skal studentene bli kjent med læreryrket fra start.
– Fem år er sykt lenge
Lærer Anna Teigen Schultheiss ble ferdig utdannet for to år siden, og angrer ikke på valget hun tok. Hun er positiv til at de nye studentene tidlig skal få teste om de faktisk liker å jobbe med elever.
– Fem år er sykt lenge. Det føltes som et helt liv da jeg tok min master. Det å vite at det er rett, finner du fort ut dersom du tar ett år der du faktisk får komme ut i skolen, sier Schultheiss.
Kunnskapsdepartementet omtaler i et brev årsstudiet som «nytenkende, og en interessant måte å prøve ut nye veier inn i lærerutdanning».
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) synes det er et kjempebra initiativ.
– Vi trenger flere veier inn i lærerutdanningen enn det vi har i dag, sier Hoel.
Lærerstudentene Emilie Reisvaag (22) og Martine Andresen Espeland (22) går på fjerde året i utdanningsløpet. De forteller at omtrent halvparten av studentene de startet sammen med, har droppet ut.
– Mange fikk sjokk i praksis, og fant ut at de ikke ville passe inn i skolen, sier Reisvaag.
Studenter som ikke vil gå videre med lærerutdanning etter det nye årsstudiet, kan få året godkjent inn i flere andre utdanningsløp. Det synes Espeland høres fornuftig ut.
– Da har du noe å bygge videre på, uavhengig om du vil bli lærer, sier Espeland.
Psykologi inn i lærerutdanningen
Blant temaene på planen til det nye årsstudiet er pedagogisk psykologi.
– En del av utfordringene lærere møter i skolehverdagen er av psykologisk art. Vi ønsker å utruste lærerstudentene med kunnskap om disse, sier instituttleder Lars Rune Waage ved UiS.
Det nye studiet er tenkt som en byggekloss videre inn i vanlig grunnskoleutdanning.
– Vi legger til rette for et forsøksår, der studentene kan prøve og lukte litt på dette studiet og yrket, sier rektor Mohn.
Lærer Schultheiss tror flere kan få et bedre bilde av hvordan yrket er.
– Noen ting må bare erfares, sier Schultheiss, som håper flere søker seg til lærerutdanningene:
– Det er et yrke jeg tror mange hadde trivdes i. Vi trenger kvalifiserte, gode lærere til skolen. Da trenger vi at de søker seg inn til lærerskolen.
Publisert