Foto: Cottage cheese er en vinner i sosiale medier, ifølge Tine. Foto: Matthew Mead / AP / NTB
Medisin og helse: Blant Tines enkeltprodukter skilte cottage cheese seg ut med en økning på hele 40 prosent i fjor. Yoghurt naturell økte 15,8 prosent, mens søtmelk med smak økte 10 prosent.
– Cottage cheese, melk og yoghurt med høyt proteininnhold er populære, spesielt blant unge og treningsinteresserte. Sosiale medier, særlig Tiktok, har bidratt til denne trenden, sier direktør Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
I Norge ble cottage cheese produsert for første gang på Fellesmeieriet i Oslo i 1968, men ble særlig populær i den store joggebølgen på 80-tallet her i landet.
Fete meierivarer økte også betydelig i fjor: Smør 7,6 prosent, fløte 6 prosent og ost 5,8 prosent, ifølge en pressemelding fra selskapet.
(©NTB)