Bristow Norway stanset alle SAR-tjenester etter Parat tok ut ytterligere én redningsmann i streik fredag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Arbeidsliv: – På et møte søndag kveld bekreftet partene at det ikke var mulig å finne en løsning på arbeidskonflikten, sier arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna i en pressemelding.
Havindustritilsynet har konkludert med at konflikten nå gjør at sikkerheten på sokkelen ikke er tilfredsstillende, og at det kan gå ut over liv og helse til tusenvis av oljearbeidere.
– Da har jeg ikke noe annet valg enn å varsle at jeg vil fremme en lovproposisjon til Stortinget om tvungen lønnsnemnd, sier Brenna.
Partene har, på oppfordring fra statsråden, sagt at de skal avslutte streiken og gå tilbake på jobb så raskt som mulig, opplyses det.
– Nå blir ansvaret for konsekvensene av konflikten skjøvet over på regjeringen. Det er uheldig, men når konflikten gjør at sikkerheten på norsk sokkel rammes, må vi gripe inn, sier Brenna.
Konflikten mellom arbeidstakerorganisasjonen Parat og NHO Luftfart har pågått siden 19. februar da Parat tok ut en redningsmann fra helikopterselskapet Bristow Norway sin base i Bergen. 7. mars tok de ut enda en redningsmann.
Det siste streikeuttaket førte til at Bristow Norway stanset alle sine search and rescue-tjenester (SAR), selv om det altså bare er to av 20 redningsmenn som er tatt ut i streik.
Bristow Norway er et norsk helikopterselskap som frakter mannskap fra fastlandet til oljeinstallasjoner i Nordsjøen. I tillegg drifter de SAR-helikoptre fra basene Ekofisk og Hammerfest.
– SAR-helikoptre er sentrale for å opprettholde beredskapen og tilbringertjenesten på norsk sokkel, og Bristow-maskinene er et supplement til redningshelikoptertjenesten, opplyser Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Brenna er ikke fornøyd med at regjeringen må gripe inn på grunn av konsekvensene av konflikten. Hun understreker at partene har et ansvar for å løse konflikten og benytte dispensasjoner og gjøre andre tiltak for å motvirke at konflikten ender med tvungen lønnsnemnd.
Parat beskyldte Bristow Norway for å spekulere i tvungen lønnsnemnd ved å stanse SAR-tjenestene. Helikopterselskapet nektet for dette og fremholdt at de ikke oppfyller kravene til driftstillatelsen når redningsteknisk ansvarlig er tatt ut i streik.