I 2011 sa ordfører Leif Johan Sevland (H) i Stavanger at det ikke var et ønske å bruke mange hundre millioner på et rådhus.
– Stavanger har aldri brukt spesielt mye penger på rådhus. Det trenger vi heller ikke gjøre i framtiden.
Slik ble det ikke.
Rehabiliteringen og ombyggingen av Stavanger rådhus har utviklet seg til en økonomisk hodepine for kommunen.
Opprinnelig anslått til 260 millioner kroner i 2018, har kostnadene nå skutt i været til hele 580 millioner kroner.
Dette representerer en økning på 123 prosent fra de første beregningene.
-
«Her kommer det nye rådhuset ditt» står det på byggeplassen.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
-
Når du går inn i inngangspartiet til rådhuset møter denne trappa deg. Den tar deg opp til flere møterom.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
-
Ordførerens kontor i 9. etasje.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
-
Her jobbes det med det aller helligste i rådhuset, nemlig kommunestyresalen. Det blir sju meter opp til taket fra bakken i dette rommet.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
Prosjektet, som skulle stå ferdig i god tid før byens 900-årsjubileum i januar 2025, er nå også forsinket og forventes ikke fullført før høsten.
Hvorfor ble det slik?
En rapport på godt over 100 sider fra Rogaland revisjon har svaret.
Første økning: 291 millioner kroner
I 2019/2020 ble det klart at rådhuset skulle få høyere miljøambisjoner og et mer avansert teknisk opplegg.
- Den totale prisen økte til 291 millioner kroner. Målene for byggets kapasitet ble utvidet, blant annet med flere arbeidsplasser og bedre universell utforming.
Flere hundre meter med ledning klar til å installeres i det nye rådhuset. Inne i bygget er det satt over store områder til et teknisk rom.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
Andre økning: 409 millioner kroner
I 2021 kom et større sprang, da forprosjektrapporten la til grunn en ramme på 409 millioner kroner.
Årsakene til at prisen steg kraftig i denne fasen var blant annet:
Nye og høyere miljøkrav:
- Bygget skal bruke lite energi, slippe ut lite CO₂ og legge til rette for god trivsel for de som jobber eller oppholder seg der. Det skal også installeres store solcelleanlegg, både i fasaden og på taket.
Teknologi og smartbygg:
- Bygget skulle opprinnelig tilrettelegges for «smartbygg nivå 4», noe som innebærer sensorer og avanserte styringssystemer for blant annet lys, oppvarming og vedlikehold. Dette ble senere justert til nivå 3, men fortsatt med avansert teknologi.
Nødvendige ombygginger:
- Da de undersøkte bygningsmassen nøyere, fant de større behov for å skifte ut eller forsterke bærende konstruksjoner. Blant annet måtte en hel lavblokk fjernes og gjenoppbygges.
Miljøkravene er store i det nye rådhuset. Også under byggingen legges vekt på å ta miljøbevisste valg. I hver etasje er det slike avfallsdunker.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
Tredje økning: 471 millioner kroner
Etter anbudsrunden i 2022 ble kostnadsrammen oppjustert til 471 millioner kroner.
Prisene og lønningene i byggebransjen steg mer enn forventet.
Nye krav og endringer økte utgiftene, blant annet til tekniske installasjoner og overgangen til delte entrepriser.
Summen på 471 millioner stod derfor for de siste justeringene før man oppdaget den betydelige kostnadsoverskridelsen på over 100 millioner kroner:
Flere jobber på for å få rådhuset ferdig til planlagt åpning i oktober 2025. Det gjenstår å se om det stemmer eller om det blir en ytterliggere forsinkelse.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
Fjerde økning: 580 millioner kroner
I mai 2024 oppdaget man at prosjektet hadde sprukket med ytterligere 109 millioner kroner.
Dermed var totalsummen kommet opp i 580 millioner kroner. Dette skyldtes ifølge rapporten blant annet:
Bygget var i dårligere stand enn antatt:
- Betong, bærekonstruksjoner og andre sentrale deler av rådhuset var mer slitt enn planlagt. Oppgraderingen av lavblokken ble særlig krevende.
-
En gammel murvegg i rådhuset.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
-
Sementveggene står fra det forrige rådhuset. Mange av veggene var i dårlig forfatning og har blitt bearbeidet.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
-
Deler av rådhuset har blitt revet, mens andre deler beholdes. Denne trappa har stått siden det forrige rådhuset stod klart på 60-tallet.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
Tekniske og arkitektoniske endringer:
- Blant annet ventilasjon, brannsikring og tekniske rom i toppen av bygget ble mer komplisert enn først lagt til grunn.
Koordinering og omprosjektering:
- Prosjektet ble kjørt som delte entrepriser, og det var behov for mye ekstra planlegging og endringer underveis. Omprosjektering økte kostnadene både til prosjekteringsteam og byggeledelse.
Prisvekst og uforutsette tillegg:
- Lønns- og prisvekst i byggebransjen påvirket også entreprisekostnadene. Tiltak for mer universell utforming, sikkerhet, og flytting av kunstverk ga flere uventede merkostnader.
Organisatoriske utfordringer i kommunen:
- Prosjektet opplevde høy utskifting av prosjektledere og en krevende omorganisering internt i kommunen. Dette førte til dårligere styring, mindre kapasitet på oppfølging av økonomien og forsinkelser i rapportering av avvik.
-
Jakub Krzysztof Spadlo / NRK
Ap:
– Det er hårreisende at et prosjekt kan bli dobbelt så dyrt som forespeilet. Bygget var i langt dårligere stand enn det man trodde. Mye tyder på at det opprinnelige prisanslaget var håpløst optimistisk, sier gruppeleder Dag Mossige.
-
NRK
SV:
– Det er en overskridelse som er for stor. Vi burde ikke være her vi er. Bruken av konsulenter er enorm og prosjektstyringen i store byggeprosjekter må være bedre, sier gruppeleder Eirik Faret Sakariassen.
-
Ingvild Taranger / NRK
KrF:
– Slikt kan vi ikke tillate oss. Rådhuset er bygget etter delt enterprise-prinsippet. Flertallspartiene har nå vedtatt at nye prosjekt skal utlyses med totalentreprise som vi tror vil gi resultat, sier gruppeleder Therese Egebakken.
-
Erik Waage / NRK
Rødt:
– At renovering blir dyrere er ikke noe nytt. I dette prosjektet har vi visst at en del av de vedtakene vi gjorde om materialer, kunst og miljøstandarder ville koste penger, men det er først nå vi har fått tallene. Kunne vi stilt flere spørsmål underveis? spør gruppeleder Sara Nustad Mauland.
-
Ole Andreas Bø / NRK
MDG:
– Vi hadde nok sett mer på innsparende tiltak om vi fikk mer korrekt informasjon underveis. Det er ingen tvil om at det mest kostnadsfremdrivende har vært å la bygget stå i forfall i flere tiår før det endelig ble satt i gang renovering, sier gruppeleder Rune Askeland.
-
Carina Johansen / NTB
Venstre:
– Det er helt uholdbart og ikke noe som kan skje igjen. Ambisiøse vedtak om de beste miljø- og smartbygg-løsninger er viktig, men her ble det tatt uten realistisk budsjett og tilstrekkelig økonomisk kontroll, sier gruppeleder Mette Vabø.
– Bygget er ikke superimponerende
Sara Ringhus bor i Stavanger. Hun er ikke imponert.
– At det har gått så mye over budsjettet er ganske sykt. Det er for dyrt og selve bygget er ikke superimponerende, sier hun.
Ringhus synes det er leit at det er innbyggernes skattepenger som går til å dekke prishoppet. Det er også ikke første gang hun har hørt om lignende.
– Du hører ofte at bygg koster mer enn planlagt og at det tar lengre tid.
Sara Ringhus er ikke fornøyd med prisen og utseendet til rådhuset.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
Skylder på kommunedirektøren
Kristoffer Sivertsen (Frp) er leder i utvalget for by- og samfunnsutvikling i Stavanger. Han retter fingeren mot kommunedirektøren.
– Dette er et luksusprosjekt som endte opp som gigantisk sløsing. Det har vært en manglende styring. Kommunedirektøren har ikke hatt en løpende kontroll på dette, sier Sivertsen.
Nestleder i Høyres bystyregruppe, Hilde Karlsen, sier det er et delt ansvar.
– Politikere har vært overivrige og har bestilt god kvalitet. Nå må vi ta ansvar, sier hun.
Kristoffer Sivertsen (Frp) sammen med nestleder Hilde Karlsen i Høyres bytyregruppe. De står foran rådhuset.
Foto: Simon Elias Bogen / NRK
Karlsen mener bygget heller burde vært revet, i etterpåklokskapens navn:
– Når vi ser hvor mye som måtte rives på grunn av at tilstanden var så dårlig, så burde det heller blitt revet, sier hun.
Kommunedirektør Per Kristian Vareide viser til rapporten fra Rogaland Revisjon som peker på mange årsaksforhold.
– Jeg går nå gjennom rapporten og vil identifisere hvilke tiltak som bør iverksettes for å redusere risiko for avvik i større investeringsprosjekter. Dette kommer som en egen sak til utvalg for utbygging og formannskapet, skriver Vareide i en SMS.
Publisert