– Pasienter som kommer hjem fra sykehus får av og til ikke den hjelpen de trenger. Dette skyldes ofte mangelfull informasjon, sier Maren Vedøy.
Hun er sykepleierstudent ved Høgskulen på Vestlandet (HVL).
Vedøy er blant de første som er med på et pilotprosjekt hvor praksisen er endret. Før har studentene hatt åtte uker ved to forskjellige helseinstitusjoner. Nå har de nærmere fire måneder ved ett helseforetak.
– Vi har fått masse tips om hvilke problem som kan oppstå når en pasient skrives ut av sykehus, sier Vedøy.
Maren Vedøy og Kamilla Selsvik har praksis i Helse Fonna.
Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK
For i løpet av de fire månedene i praksis, får de også fulgt pasienter som skrives ut fra sykehus til kommunene. Noen skal få hjelp i hjemmet. Andre skal på institusjon.
– Det er veldig interessant for oss å være i kommunene. Da får vi sett ting fra begge sider, sier student Kamilla Selsvik.
Pilotprosjektet skal hjelpe
Den såkalte samhandlingsreformen ble innført i 2012.
Målet var å gi pasienter et bedre forløp etter at de er skrevet ut av sykehus.
Da skulle kommunene stå klare til å ta imot.
Men reformen har ikke fungert like godt i alle kommuner. Dermed har friske pasienter blitt liggende på gangen ved norske sykehus.
Else Cathrine L. Rustad er viseinstituttleder ved helse- og omsorgsavdelingen ved HVL.
Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK
– Det er mye informasjon som skal formidles mellom sykehus og kommune. Og ofte er det også medisiner som må håndteres, sier Else Cathrine L. Rustad.
Hun er viseinstituttleder ved HVL, og har klokkertro på prosjektet.
– Når studentene får innsyn og god kompetanse i det som skjer under pasientforløpet, kan de skape god og helhetlig hjelp til pasientene.
Pasientombudet applauderer
I årsrapporten til pasient – og brukerombudet for 2024 står det at suksesshistoriene om samhandling uteblir.
– Våre erfaringer viser at helsetjenesten fortsatt ikke er kommet i mål med å lage gode overganger mellom sykehus og kommunale tjenester, står det i rapporten.
Pasient- og brukerombudet får henvendelser fra både pårørende og pasienter som mener prosessen er slitsom.
Jannicke Bruvik er nasjonalt pasient – og brukerombud.
Foto: Arne Stubhaug / NRK
– Det er flott ut at sykepleiestudenter følger pasientene fra spesialisthelsetjenesten til kommunen. Det kan gi et fint innblikk i de noen ganger vanskelige overgangene, der informasjonsflyten ikke alltid går som den skal.
Det sier Jannicke Bruvik. Hun er nasjonalt pasient – og brukerombud.
Totalt fikk ombudet rundt 18.000 henvendelser i fjor. Men Bruvik har ikke tall på hvor mange som dreide seg om utskrivningsklare pasienter.
Ny helsereform
Regjeringen har nylig varslet at de vil starte arbeidet med en ny helsereform: En helsetjeneste som er sammenhengende og helhetlig.
– I dag vet vi at det dessverre er pasienter og pårørende som føler seg som kasteballer mellom de ulike delene av helsetjenesten.
Statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Usman Ahmad Mushtaq mener samhandling mellom de ulike delene av tjenesten er viktig for å hindre at dette skjer.
Statssekretær Usman Ahmad Mushtaq i Helse – og omsorgsdepartementet.
Foto: Sturlason / Sturlason AS Polyfoto
– Jeg heier på alle som går foran med nye måter å utdanne helsepersonell på som kan gjøre helse- og omsorgstjenestene våre enda bedre.
Han håper andre lar seg inspirere av prosjektet.
– Vi må klare å viske ut skillelinjene i vår felles helsetjeneste og da starter alt med at vi forstår hverandres perspektiver.
Fram til 2060 vil Norge mangle 180.000 helsearbeidere.
Spent på eldrebølgen
Studentene Maren Vedøy og Kamilla Selsvik har praksis ved gynekologisk avdeling på Haugesund sjukehus. De møter pasienter med ulike behov. Og tilbakemeldingene er stort sett positive.
Studentene henger opp væske som pasienter får intravenøst.
Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK
I dag tar de imot en pasient som har svangerskapskvalme og må få væske.
– Jeg synes det er veldig bra at HVL er så fremoverlent at de satser på et slikt prosjekt. Det er veldig viktig, sier Mona.
Hun ønsker ikke å bruke sitt fulle navn.
– Hvordan opplever du studentene?
– De er kjempeflinke. Mottakelsen jeg har fått er fantastisk, og jeg føler meg godt ivaretatt.
Selv er studentene selv mest opptatt av at pasientene vil få det bedre i fremtiden.
– Vi håper jo på at det skal bli en bedring før eldrebølga slår skikkelig til.
Hei!
Har du innspill til denne saken? Eller kanskje du har tips til andre saker? Send meg gjerne en e-post!
Publisert