Norgesgruppen eier blant annet dagligvarekjeden Kiwi. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Økonomi og næringsliv: – Norgesgruppen leverer et bedret resultat i 2024 mot et noe svakt 2023, og fortsetter å investere betydelig i ulike butikkonsepter, innovasjon, bærekraft og mer effektiv drift, skriver selskapet i en pressemelding.
Resultatet før skatt endte på 4,88 milliarder kroner i fjor, mot 4,34 året før.
– Vi har forståelse for at mange synes at maten i Norge har blitt dyr de siste årene. Tallene vi legger fram i dag viser at marginene våre fortsatt er lave, og på et nødvendig nivå for å investere i mer effektive og lønnsomme butikker og en bedre handleopplevelse for kundene våre, sier konsernsjef Runar Hollevik.
Han sier at deres viktigste bidrag for å bremse prisveksten på mat er å holde kostnadene ned og innkjøpsprisene så lave som mulig.
Selskapet oppsummerer 2024 som et år preget av fortsatt høy prisvekst i samfunnet og redusert kjøpekraft.
– Konkurransen i matmarkedet er sterk, med bransjeglidning, økt grensehandel og vedvarende økninger i kostnader, skriver selskapet i en pressemelding.