Blir du stoppet på bussen i Stavanger, uten gyldig billett, kan du bli straffet med 1150 kroner i bot.
MEN: hvis vekterne kun er innleid og ikke er ansatt i kollektivselskapet, kan du med loven på din side slippe å betale boten.
Vektere kan altså ikke bruke fysisk makt på å ta de som sniker, hvis gratispassasjerene nekter å oppgi personalia og bare går av bussen.
Hele 60 prosent av de som ble bedt om å betale gikk bort fra boten.
Foto: Ingvald Nordmark / NRK
Flere lar seg friste
I Rogaland tapte kollektivselskapet Kolumbus 32 millioner kroner i billettinntekter i 2024.
Hele 60 prosent av dem som ble bedt om å betale, nektet å betale boten og gikk av bussen.
Nå har et enstemmig fylkesting vedtatt at det skal tas grep for å få ned snikinga.
Ett av tiltakene:
– Vi kommer til å ta med oss en ansatt på kontroller. Vi kommer også til å ha mange flere kontroller, sier kommunikasjonsrådgiver Morten Nesvik i Kolumbus.
Morten Nesvik
- Kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus
Dilemmaet er at vekterene ikke er ansatt i selskapet. Dermed har de ikke mulighet til å stanse passasjerene.
Men, om en ansatt i Kolumbus er med på kontrollen, har vekterne lov.
Men Kollektivforeningen ønsker at det skal bli enda strengere.
Vil gjøre sniking straffbart
Daglig leder Olov Grotting i Kollektivtrafikkforeningen støtter tiltaket til Rogaland og ønsker at det skal bli enda strengere regler for dem som sniker.
– Jeg kunne ønsket at snik ble straffbart. Hvis du går inn i en kiosk og stikker av med et par sjokoladeplater er det straffbart, men hvis du sniker på bussen så er det ikke det, sier Grotten
Olov Grotting
- Daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen
Tidligere sa straffeloven at sniking på trikk, buss og T-bane kunne straffes med inntil tre måneders fengsel.
– Dette var straffbart før, men så falt det ut av straffeloven og det er et stort problem, sier Grotting.
Hun mener at vektere også burde få lov til å holde tilbake fremfor at ansatte må være til stede.
Helt annerledes i Trondheim
I Trøndelag har transportselskapet AtB utført flere kontroller, noe som har hatt god effekt på selskapet, ifølge kommunikasjonsrådgiver Ole-Fredrik Lambertsen.
Ole-Fredrik Lambertsen
- Kommunikasjonsrådgiver i AtB
Rundt 272.000 reisende ble kontrollert i Trøndelag i 2024. Av disse ble rundt 13.600 personer ilagt gebyr.
Og det oppsiktsvekkende?
Færre enn 900 personer valgte å unndra seg kontroll, noe som utgjorde 0,33 prosent av alle kontrollerte.
AtB har ofte med ansatte på kontroller.
– Vi opplever i stor grad at våre reisende har respekt for våre kontrollører, uansett om de har gyldig billett eller ikke, sier Lambertsen.
Ruter: – Et økende problem
Transportselskapet Ruter i Oslo stadfestet tidligere at situasjonen ikke er like dramatisk som i Rogaland.
I overkant av 30 prosent av dem uten lovlig billett stakk av fra kontrollsituasjonen i fjor.
Knut-Martin Løken
- Kommunikasjonsrådgiver i Ruter
– Dette betyr et inntektstap på omkring 100 millioner kroner i året, og vi ser en tendens til at dette er et økende problem, sier Knut-Martin Løken, pressekontakt i Ruter.
Ingen juridiske konsekvenser
Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, sier at innleide vektere kan holde tilbake passasjerene fram til de har oppgitt personalia.
– Etter det kan ikke passasjeren holdes tilbake noe mer, sier han.
Thomas Iversen
Juridisk seniorrådgiver og fagsjef i Forbrukerrådet
Dersom passasjeren nekter å bli holdt tilbake, altså stikker av, har det ingen spesielle juridiske konsekvenser.
– Kollektivtilbudet finansieres i stor grad av billettinntektene. Det åpenbart mest solidariske og rettslig sett riktige er å ha gyldig billett når du bruker transporttilbudet, sier Iversen.
Hva mener du? Burde det bli straffbart å snike på buss? Bruk kommentarfeltet under:
Hei!
Velkommen til dialog hos NRK. Siden du er pålogget andre NRK-tjenester så slipper du å logge
inn på nytt her, men vi trenger ditt samtykke på våre brukervilkår for dialog på nett
Publisert