Nærmere 450 skoleledere og skoleeiere har gitt svar, som rapporten «Spørsmål til Skole-Norge» bygger på. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Sosiale forhold: Sju av ti skoleledere har utfordringer med hvordan elever ytrer seg, viser rapporten fra Utdanningsdirektoratet.
Problemene er størst på ungdomsskoler, der nesten ni av ti skoleledere svarer at de har utfordringer med elevers språkbruk. Problemet er mer utbredt på større skoler.
– En trussel mot det trygge skolemiljøet, sier direktør i Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding.
Skolelederne etterlyser støtte og kompetanse for å kunne håndtere situasjonen bedre.
– Skolen har plikt til å gripe inn mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering og stoppe det med en gang, hvis det er mulig, sier Rosenkvist.
– Mange skoler jobber godt når det oppstår utfordrende situasjoner og har gode rutiner de følger. Samtidig vet vi at mange i skolen er usikre på når de skal gripe inn og at de ofte er for sent ute med å lage en tiltaksplan, sier han.
(©NTB)