Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Strømnettselskap får millionbot for «grov uaktsomhet» – rettet ikke opp feil
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Strømnettselskap får millionbot for «grov uaktsomhet» – rettet ikke opp feil

Strømnettselskap får millionbot for «grov uaktsomhet» – rettet ikke opp feil

Publisert juni 26, 2025
Del
Del

RME konkluderer med at spenningskvaliteten på anlegget ikke var bra nok. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB

Av NTB | 26.06.2025 11:24:03

Økonomi og næringsliv: RME konkluderer med én eller flere personer i Fagne har opptrådt «grovt uaktsomt».

– I denne saken har Fagne gitt feilaktige opplysninger og påført kunden sin ekstra kostnader. Vi ser alvorlig på saken og varsler derfor et gebyr på 2,5 millioner kroner, sier fungerende direktør Mari Holen Christensen i RME.

RME er reguleringsmyndigheten for energi. De har behandlet en klagesak fra Statens vegvesen, som i 2022 fikk problemer med belysningen av en tunnel.

– Fagne AS opplyste flere ganger i etterkant av denne målingen feilaktig til Statens vegvesen at spenningskvaliteten var innenfor grenseverdiene, skriver RME i en pressemelding.

Først etter at Statens vegvesen leide inn konsulenter og gjorde egne målinger som viste det samme, erkjente Fagne at de selv hadde målt brudd på grenseverdiene, ifølge RME.

– Målingen fra oktober 2022 er etter Fagnes vurdering å regne som en ufullstendig måling som ikke var ment som dokumentasjon, heter det i vedtaket.

I sin kommentar til forhåndsvarselet om vedtaket, beklager Fagne at saksbehandlingen deres har medført mangelfull informasjon og oppfølging av kunden.

– Fagne opplyser at de tar avvikene på største alvor og informerer om at det fra høsten 2024 er blitt jobbet med betydelige forbedringer av deres saksbehandling av klagesaker på leveringskvalitet, heter det i vedtaket.

Selskapet viser til at de har satt i gang flere tiltak.

Fagne er et nettselskap som leverer strøm til om lag 150.000 innbyggere på Haugalandet, i Sunnhordland, indre Ryfylke og deler av Hardanger.

Fagne gjorde en måling av den elektriske spenningen i nettet på stedet, som viste for dårlig kvalitet – uten at dette ble fulgt opp i tråd med kravene, ifølge RME.

I sine merknader til behandlingen av klagen, viste Fagne til at den første henvendelsen de fikk om saken i 2022 gikk over telefon, og at selskapet kun opplevde dette som en forespørsel om «hjelp/bistand». De framholdt at de først mottok en klage på spenningskvaliteten 21. mars 2024.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?