Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: En av fem grunnskolelærere sier at de mangler nødvendige læremidler
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > En av fem grunnskolelærere sier at de mangler nødvendige læremidler

En av fem grunnskolelærere sier at de mangler nødvendige læremidler

Publisert august 20, 2025
Del
Del

En av fem lærere i grunnskolen melder til Riksrevisjonen at de mangler læremidler til fagene sine. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

Av NTB | 20.08.2025 13:04:57

Utdanning: Samtidig sier nesten halvparten av skolelederne i grunnskolen at de ikke har økonomisk handlingsrom til å oppdatere læremidlene i tråd med nye læreplaner, heter det fra Riksrevisjonen onsdag.

– Dette er ikke tilfredsstillende, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Ikke tilfredsstillende er den «mildeste» av Riksrevisjonens tre vurderinger. De to andre er kritikkverdig og sterkt kritikkverdig.

Også 25 prosent av lærerne på yrkesfag melder om at de mangler nødvendige læremidler, ifølge Riksrevisjonen.

– Dette kan svekke kvaliteten på opplæringstilbudet til elevene, sier Schjøtt-Pedersen.

Undersøkelsen fra Riksrevisjonen viser også at mange elever med lærevansker og andre utfordringer ikke får de læremidlene de trenger.

Riksrevisjonen anbefaler at Kunnskapsdepartementet følger opp mangelen på læremidler og de store forskjellene i hva elever og lærere har tilgang på.

Imidlertid understreker Riksrevisjonen at det er nasjonale virkemidler på vei. Utdanningsdirektoratet har et forskningsprosjekt for digitalisering og digital kompetanse i barnehagene og skolen, og har i tillegg blitt bedt av direktoratet om å utrede støttetjenester for skoleeiere. I mai ble det også lansert en første versjon av en nasjonal læremiddelkatalog.

– Det er positivt at myndighetene tar grep. Behovet for nasjonale tiltak er stort. På sikt kan dette gi skoleeiere tiltrengt avlastning og støtte, sier Schjøtt-Pedersen.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?