Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Partiene kjøpte Facebook-reklame for 18 millioner under valgkampen
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Partiene kjøpte Facebook-reklame for 18 millioner under valgkampen

Partiene kjøpte Facebook-reklame for 18 millioner under valgkampen

Publisert september 12, 2025
Del
Del

Det ble brukt mange millioner på annonsering på Facebook og Instagram under årets valgkamp. Foto: Richard Drew / AP / NTB

Av NTB | 12.09.2025 18:25:25

Politikk: Sosiale medier har aldri preget en norsk valgkamp så mye som i år, skriver NRK.

NRK har hentet en liste over hva partiene har betalt fra annonsebiblioteket til Meta, som eier de sosiale mediene Facebook og Instagram.

På topp ligger Arbeiderpartiet med 5,5 millioner, Fremskrittspartiet med 3,1 millioner og Høyre med 2,8 millioner.

På en klar bunnplassering av de ti partiene på listen ligger Rødt med litt under 75.000 kroner.

– Reklame i sosiale medier har blitt en viktig og sentral del av valgkampen, sier Johannes Bergh, valgforsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Han mener annonser i sosiale medier er spesielt viktig for å nå unge velgere som ikke følger like godt med på nyheter i aviser og andre tradisjonelle medier.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?