I 2019 tok et vogntog fyr i Gudvangatunnelen på E16. Ingen ble skadet, men det kostet 10 millioner kroner å reparere tunnelen, som er Norges tredje lengste veitunnel. Foto: Politiet / NTB
Økonomi og næringsliv: Flere oppgraderinger av tunneler som ikke oppfyller sikkerhetskrav, har blitt stoppet av pengemangel, skriver NRK.
De har kartlagt minst 200 tunneler som ikke oppfyller sikkerhetskrav, blant annet 45 i Vestland og 27 i Nordland. Kostnadene for Vestland er beregnet til 5,2 milliarder kroner, mens Nordland anslår at utbedringene hadde kommet på 7 milliarder kroner for de 27 tunnelene.
– Kostnadene er formidable. Også vi har hatt tunneler der vi måttet avlyse utbedring fordi kostnadene er for høye, sier Odd Inge Bardal, direktør for transport og infrastruktur i Nordland fylkeskommune til NRK.
Statens vegvesen har de siste ti årene oppgradert 116 riksveitunneler til 17,5 milliarder kroner. Fortsatt gjenstår utbedring av 98 tunneler.
– Det er helt klart at Statens vegvesen undervurderte omfanget av arbeidet med oppgradering av tunneler, blant annet fordi mange av dem var i dårligere tilstand enn ventet, sier avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Vegvesenet.
(©NTB)

