Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Norges ti verste fylkesveier er kåret
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Norges ti verste fylkesveier er kåret

Norges ti verste fylkesveier er kåret

Publisert september 15, 2025
Del
Del

Norges ti verste fylkesveier er kåret. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik, NTB

Av NTB | 15.09.2025 08:15:32

Politikk: – Det har vært svært vanskelig å velge de ti aller verste. Det finnes altfor mange dårlige fylkesveier, sier juryleder Torill Eidsheim i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som står bak kåringen.

OFV er en interesseorganisasjon med rundt 60 medlemmer, deriblant trafikkorganisasjoner, bilimportører, kollektivselskaper, oljeselskaper, forsikringsselskaper og entreprenørselskaper.

Fylkesveiene utgjør mer enn halvparten av veinettet i Norge, men har blitt vanskjøttet lenge, mener hun.

– Fylkene som veieier har fått en umulig oppgave. Vi håper dette bidrar til endring, sier Eidsheim.

Over 1500 nominasjoner er sendt inn fra folk over hele landet. Juryen, som består av representanter fra næringsliv og transportbransjen, har lagt vekt på sikkerhet, fremkommelighet og hvor viktige veiene er for hverdagsliv, beredskap og næringsliv.

– Dette er et kraftig varsku om at noe må skje. Finalistene viser på hver sin måte hvordan manglende vedlikehold gjør veiene farlige, lite fremkommelige og ubrukelige for både folk, tungtrafikk og nødetater, sier Eidsheim.

Statens vegvesen anslår vedlikeholdsetterslepet til nær 100 milliarder kroner, men regjeringen har kun satt av en halv milliard i øremerkede midler i inneværende statsbudsjett, påpeker OFV.

Fylkeskommunene får også tildelt frie midler, men disse skal dekke hele ansvarsområdet.

– Vi ser økt vilje til satsing, men det sier seg selv at dette ikke er i nærheten av nok. Jo lenger vi venter, desto dyrere og farligere blir det, sier Eidsheim.

* Akershus – Fv. 33 Feiring

* Østfold – Fv. 1178 Gunnarstorp–Karlsøy

* Innlandet – Fv. 2434 Vest-Torprunden

* Innlandet – Fv. 2158 Valmen–Sjøenden

* Vestland – Fv. 49 Steinsdalen–Eikedalen

* Vestland – Fv. 615 Storebru–Sandane

* Trøndelag – Fv. 776 Hofles–Romstad

* Trøndelag/Nordland – Fv. 17 Kystriksveien Asp – Lødingen

* Troms – Fv. 7768 Tromvik – Henriksvik

* Finnmark – Fv. 8850 Hesseng–Nyrud

De ti finalistene er nå lagt ut til avstemning på norgesveier.no, og alle som vil, kan stemme på veien de mener er verst. Den dårligste veien offentliggjøres 8. oktober.

Eidsheim understreker at mange andre veier også kunne fortjent å være på listen.

De ti finalistene er:

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?