I årets første seks måneder var det en liten vekst i avisenes digitale abonnenter. Foto: Ali Zare / NTB
Kultur og underholdning: Avisene kan nå vise til en svak vekst på 0,7 prosent i første halvår, skriver Mediebedriftenes Landsforening i en pressemelding.
Totalopplaget i samme periode var på 2,6 millioner.
– Tallene viser at nordmenn fortsatt velger å betale for journalistikk. Nyheter er en viktig del av folks hverdag, og brukerne går til medier de stoler på når de vil forstå samfunnet og sitt eget nærmiljø. Denne tilliten er grunnleggende for et åpent demokrati og bidrar til å gjøre samfunnet mer motstandsdyktig mot desinformasjon og uønsket påvirkning, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.
Det er målt opplag på 255 titler, hvor de ti største representerer over 40 prosent av totalopplaget. 118 titler kan vise til vekst, mens 132 går tilbake.
De ti største avisene er VG, Aftenposten, Dagens Næringsliv, Bergens Tidende, Dagbladet, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, Finansavisen og Klassekampen.
71 prosent av hele opplaget er nå heldigitalt, mens det rene papiropplaget er nede i 3 prosent.
Blant de 125 lokalavisene tilknyttet Landslaget for lokalaviser (LLA), har det digitale opplaget økt med 25.000 abonnenter, opplyser organisasjonen.
Det totale opplaget for LLA-avisene er over 401.000. Over halvparten går fram, og resten litt tilbake.
(©NTB)

