Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Hver tredje avgangselev fikk 6 i kroppsøving
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Hver tredje avgangselev fikk 6 i kroppsøving

Hver tredje avgangselev fikk 6 i kroppsøving

Publisert september 26, 2025
Del
Del

Flere og flere elever i videregående skole får toppkarakter i kroppsøving. Forskere mener det skyldes usikkerhet hos lærere og uklare læreplaner. Foto: Thomas Brun / NTB

Av NTB | 26.09.2025 10:07:57

Utdanning: Utviklingen de siste årene har vært høyere standpunktkarakterer i de fleste fellesfag, men den største økningen har funnet sted i kroppsøving, skriver Utdanningsnytt.

For 15 år siden fikk 9,2 prosent av avgangselevene i videregående skole toppkarakteren 6. Forrige skoleår hadde andelen økt til 34 prosent.

– De sier at de synes det er vanskelig å vite hvordan de skal vurdere elevene, sier Erlend Ellefsen Vinje, som har intervjuet kroppsøvingslærere i forbindelse med en forskningsstudie

Toppkarakteren gjenspeiler ikke at elevene er i bedre form enn før, ifølge lærerne.

– Nei. Dagens læreplan legger ikke opp til at fysisk form i seg selv skal være grunnlaget for vurdering, og lærerne selv peker på helt andre ting for å forklare, sier Vinje, som er dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge og Oslo Met.

Vinje og Øystein Røynesdal fra NLA Høgskolen har ledet en gruppe som har undersøkt undervisning og samarbeid om læring i kroppsøving.

– De forteller at elevene ofte har urealistisk høye forventninger til hvilke karakterer de skal oppnå i faget. Og når læreplanen er så utydelig, ønsker ikke lærerne å gå i noen diskusjon om karakterbegrunnelser. I stedet ender mange med  «å gi etter for presset», sier han.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?