Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Taylor Swifts «reklamefilm» for det nye albumet inn på kinotoppen i USA: – Genistrek
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Taylor Swifts «reklamefilm» for det nye albumet inn på kinotoppen i USA: – Genistrek

Taylor Swifts «reklamefilm» for det nye albumet inn på kinotoppen i USA: – Genistrek

Publisert oktober 6, 2025
Del
Del

Taylor Swifts platekampanje kalles en «genistrek» av ekspertene. Foto: Jordan Strauss/Invision/AP/ NTB

Av NTB | 06.10.2025 16:53:05

Kuriosa og kjendiser: Kun to uker i forkant ble det offentliggjort at Swifts mye omtalte album ville få følge av en 89 minutter lang kinofilm med musikkvideoer, bak scenen-filmer og låttekster.

På tre dager – 3. til 5. oktober – som filmen «The Official Release Party of a Show Girl» var å se på 3702 amerikanske kinoer, spilte den inn 33 millioner dollar.

Det skjedde uten vanlig kinoreklame, men «bare» ved hjelp av nettsider, eposter «og Swift-maskineriet i sosiale medier med over en halv milliard følgere», ifølge Deadline.

– At Taylor Swift klarer å utnytte kraften i kinoformatet til å bygge merkevaren sin, skape begeistring blant fansen og en felles opplevelse utenom turneene og liveopptredene sine, er virkelig en genistrek, sier Paul Dergarabedian, senior medieanalytiker hos Comscore, til AP.

I 1984 toppet Prince kinostatistikken med «Purple Rain», mens soundtracket bare gikk inn på tredjeplass på listen. I 1992 var Whitney Houston på tredjeplass på kinoene i «The Bodyguard», og andreplass med albumet.

«The Life of a Showgirl» solgte 2,7 millioner eksemplarer fysisk og digitalt på slippdagen fredag, noe som er det nest høyeste i albumlistens historie. Bare Adele solgte flere av «25» i 2015, skriver Billboard.

Taylor Swift-fans, kalt swifties, gikk mann av huse i USA. Da filmen ble vist på kino i andre land, også i Norge, ble det ikke like stort besøk: Totalt spilte den inn 13 millioner dollar internasjonalt, ifølge Box Office Mojo-nettstedet.

Samtidig som Swift erobret kinotoppen med filmen om «The Life of a Showgirl», ligger selve platen an til å erobre albumtoppen i USA. Lykkes denne dobbeltseieren, vil Taylor Swift gjøre noe ingen annen artist tidligere har klart:

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?