Blant 15.000 tilskuere i Olympiaparken står Bjørn Gulden.
Verdens beste skiskyttere konkurrerer i showrennet Loop One i millionbyen.
Den tidligere fotballspilleren har siden 2023 vært toppsjef i Adidas – og har klare tanker om at showrenn – slik som dette i München – er veien å gå.
Foto: Rasmus Lie / TV 2
– Hvis du skal holde skiskyting i gang nede i Europa, så må du, tror jeg, gjøre sånne ting.
I Tyskland arrangeres ulike showrenn i Gelsenkirchen, Dresden og nå i Bayern-hovedstaden.
– Helt uvirkelig. Det er showrenn vi må ha mer av, lød dommen til Isak Leknes Frey. Han ble nummer to søndag.
Hjemme i Norge har Blinkfestivalen i Sandnes holdt på i en årrekke.
På vinterstid er Oberhof og Ruhpolding kjente verdenscupdestinasjoner i Tyskland.
– Jeg håper jo at det kan kombineres med snø på fjellet, men jeg tror du må gjøre begge deler for å holde interessen oppe. Og man ser jo her, dette er vanlige tyske familier som ser vintersport best på TV, for de bor jo i lavlandet, sier Gulden.
Foto: Rudi Jakobsen / TV 2
Omsetter for 25 milliarder euro
Også klesprodusenten har fått øynene opp for vinteridrett igjen.
Den tyske logoen har i flere sesonger prydet det tyske lagets klær. Tidligere i år ble det offentliggjort at Adidas også skal sponse det franske laget fremover.
– Det er jo en sånn «boom» nå ute i verden med de som løper maraton, de som sykler, de som driver triatlon og som går langløp. Målgruppen som driver med utholdenhetssporter, er veldig interessant.
– Interessen for utholdenhetsidretter vokser. Og så er jo skiskyting og langrenn olympiske idretter og alt som er olympisk, er interessant. Så vi investerer mer i disse, sier Gulden.
– Vil du fortelle hvor mye dere betaler?
– Nei, men Adidas er et svært firma. Vi omsetter for 25 milliarder euro. Det nærmer seg vel 300 milliarder kroner. Og hvis du da veit at vi bruker 10-12 prosent i markedsføring, så kan du jo regne ut at det er ganske mange penger det er snakk om her.
Han legger til:
– Og så er det jo sånn at vintersport er billig i forhold til mange andre sporter når det gjelder å kjøpe synlighet. Det er ikke som fotball og basketball, men med flere ålreite utøvere.
Svarer om Norge
60-åringen er verdensvant og har tidligere vært toppsjef i Puma. På sommer går han ofte på rulleski, forteller han.
Men savner han Norge?
– Jeg har vært ute i 30 år, så hvor lenge jeg blir værende, aner jeg ikke. Vi planlegger ikke. Vi tar ett år om gangen, og så ser vi.
Foto: Fredrik Hagen / NTB
Hvert år får han med seg tradisjonsrike Skarverennet fra Finse til Ustaoset.
– Hva tar du helst, et norsk OL-gull eller et tysk OL-gull?
– Nå tar Norge så mange, så jeg håper de tyske av og til får et par gull, sier Gulden.
Han er tydelig engasjert når han snakker om betydningen av solide norske idrettsprestasjoner.
– Det som har vært moro i det siste, er at nordmenn har vært gode også i de sportene vi ikke har vært gode i før. Friidrett og nå i fotball. Det er jo noen stemmer her som mener at det norske landslaget er bedre enn det tyske også i fotball, og sånn har det jo ikke vært før. Akkurat nå er vi populære som nordmenn her nede.
– Du merker det selv?
– Jeg vet ikke om jeg er så populær. Men vi nordmenn er stort sett godt likt fordi norske idrettsutøvere er veldig hyggelige.

