Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Fiskeriministeren forsvarer hemmelighold rund skipstunnelen
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Fiskeriministeren forsvarer hemmelighold rund skipstunnelen

Fiskeriministeren forsvarer hemmelighold rund skipstunnelen

Publisert oktober 25, 2025
Del
Del

Svarene som ble gitt om skipstunnelen var villedende, mener flere politikere fra opposisjonen. Foto: Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta / NTB

Av NTB | 25.10.2025 17:43:41

Politikk: Regjeringen er blitt anklaget for å ha vært så selektive i svar om anbudsprosessen at det grenser opp mot valgtaktikk og lureri, men det tilbakeviser fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) overfor NRK.

I august svarte regjeringen på flere skriftlige spørsmål fra opposisjonen om hvordan det gikk med prosessen. I svarene ble det uttrykt at fyldigere ville komme i forbindelse med budsjettet, mens det i virkeligheten var bestemt at det ikke blir noe av tunnelen. Flere mener seg nå ført bak lyset.

– Det er verken vanlig eller tradisjon for at regjeringen kommuniserer alle saker før statsbudsjettet blir lagt fram, og dette var en stor sak. Det er snakk om nesten 10 milliarder kroner, og da er det etter vår vurdering en sak som hører hjemme i en større sammenheng – i statsbudsjettet, sier hun.

Fredag ble det kjent at anbudsprosessen ble stanset allerede i sommer. Sivertsen Næss mener det var gode grunner til at Kystverket ikke skulle fortsette å forhandle ned prisen.

– Fordi pristilbudet ikke var i nærheten av den grensen som Stortinget hadde bestemt og fordi Kystverket vurderte at det ikke var realistisk å komme innenfor kostnadsrammen. Da er det ikke formålstjenlig å gå i gang med forhandlinger. Alternativet ville være å føre tilbyderne bak lyset. Med såpass høye tall, nesten en dobling på fire år, måtte saken uansett tilbake til Stortinget.

En entreprenør har overfor Teknisk Ukeblad sagt at de kunne komme tilbake med sparetiltak, men Sivertsen Næss mener summene uansett ikke ville vært i milliardklassen. Skipstunnelen gikk fra 5 milliarder kroner til nesten 10 milliarder kroner, og kostnadsøkningen kan ikke forsvare at prosjektet skulle holde fram, mener hun.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?