Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Stadig flere russiske oljetankere i Finskebukta – potensiell miljøkatastrofe ifølge ekspert
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Stadig flere russiske oljetankere i Finskebukta – potensiell miljøkatastrofe ifølge ekspert

Stadig flere russiske oljetankere i Finskebukta – potensiell miljøkatastrofe ifølge ekspert

Publisert oktober 27, 2025
Del
Del

Oljetankeren Boracay utenfor Frankrike tidligere i oktober. Den tilhører angivelig den russiske skyggeflåten. Foto: Mathieu Pattier / AP / NTB

Av NTB | 27.10.2025 11:23:38

Økonomi og næringsliv: Fartøyene utgjør en tikkende miljøbombe, som potensielt kan koste en milliard euro å rydde opp etter, skriver Svenska Yle.

Først og fremst transporterer de råolje, noen av fartøyene har også ferdige produkter som bensin og diesel. Men mange av dem bærer andre fellestrekk: De er flagget i et afrikansk land, og har byttet både navn og eier de siste årene. Mange er dessuten gamle.

Ifølge lektor i navigasjon Magnus Winberg kan en oljetanker på mer enn 15 år regnes som gammel. Etter dette punktet blir blant annet inspeksjonene fra OCIMF (Oil Companies International Marine Forum) mye strengere. Det eldste fartøyet som ble registrert i løpet av uka er 34 år gamle Nimbus SPB.

– Ettersom skyggeflåtens fartøy står utenfor de normale kontrollsystemene er det vanskelig å vite hvilken stand de er i og hvilken kunnskap besetningen har, sier Winberg.

Det bekymrer sanksjonseksperten Isaac Levi fra Center for Research on Energy and Clean Air (Crea).

– Wow, det låter som jæklig mange, sier Levi når han får høre antallet.

Levi ber om at EU må stramme inn. Han sier Russland åpenbart finansierer militæret gjennom å selge olje og gass som transporteres med gamle, farlige fartøy.

– Dessuten er risikoen for en miljøkatastrofe overhengende, så EU må nå være modig og ta kontrollen over disse fartøyene, sier han.

Kringkasteren bruker skipet Mystery som eksempel. Det er registrert i Gambia, har hatt tre navn og fire eiere siden 2023, og er bygd tilbake i 2007. Det hentet råolje i Primorsk, drøyt 100 kilometer nordvest for St. Petersburg, den 15. oktober og skal til Port Said i Egypt.

Skyggeflåten ble til etter at EU begynte å innføre sanksjoner mot russisk oljeeksport i 2022. Den består i stor grad av gamle og usikre fartøy, som egentlig skulle vært skrotet. Istedenfor blir de registrert i land som stiller få eller ingen krav til fartøyets tilstand. Ofte mangler de også ordentlig forsikring.

Et stort oljesøl fra et slikt gammelt, usikkert fartøy vil være en sjeldent stor miljøkatastrofe. I tillegg kan det ende opp med at Finland betaler for oppryddingen av et søl i finsk farvann, dersom det ikke er noen ordentlig forsikring på fartøyet.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?