Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Store internettproblemer over hele verden
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Store internettproblemer over hele verden

Store internettproblemer over hele verden

Publisert oktober 29, 2025
Del
Del

BankID-appen har problemer onsdag kveld, men kunder med kodebrikke kan fortsatt bruke tjenesten. Også Vipps har problemer med innlogging. Også flere nettjenester opplever de samme problemene. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Av NTB | 29.10.2025 19:53:17

Økonomi og næringsliv: I Norge startet det med at brukere av BankID ikke fikk logget inn på tjenesten, og de som bruker Vipps til å logge inn på andre tjenester fikk heller ikke logget seg inn. Problemene oppsto litt før klokken 17 onsdag.

Kun BankID-brukere med kodebrikke hadde mulighet for å logge seg inn.

Pressekontakt Hege Steinsland i BankID opplyste til NTB rett før klokka 18 at BankID fungerte igjen for de fleste av brukerne.

– Vi begynner å se effekten av tiltakene vi har satt i gang, sa Steinsland rett før klokken 18.

I en oppdatering på leverandøren Støs nettsider står det at tjenesten ID-sjekk er utilgjengelig.

– Generelt, uavhengig av akkurat kveldens situasjon, så er store mengder digitale verdier konsentrert hos noen få store leverandører. Hvis disse leverandørene får problemer, rammer det ofte svært mange virksomheter og tjenester samtidig, i mange land. Et generelt råd til de som er berørt, er å lytte til leverandørene sine og iverksette eventuelle anbefalte tiltak de kommer med, sier Hverven.

Microsoft har bekreftet at det er problemer med Azure og at det jobbes med å løse disse. Ifølge selskapet skyldes problemene «en utilsiktet konfigurasjonsendring».

Steinsland kan foreløpig ikke si noe om BankID-problemene og Vipps-problemene har noen sammenheng, og sier at «det får vi komme tilbake til».

I Norge gjelder innloggingsproblemene også blant annet SAS, Helsenorge, Nav, Telenor, og Telia. Alle problemene ser ut til å gjelde spesielt de som bruker Microsoft skytjeneste Azure til å logge inn, ifølge Downdetectors norske oversikt. Over 11.000 brukere har meldt inn om problemer.

Også våre naboland Sverige og Danmark opplever store problemer med innlogging på grunn av Microsoft-problemene. Både togselskapet DSB, samt SAS og DMI (det danske meteorologiske instituttet) har problemer i Danmark, mens SAS og Systembolaget er blant de som sliter i Sverige.

Også Heathrow-flyplassen utenfor London er rammet av det samme.

Pressevakt Marit Hverven i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) opplyser til NTB at de følger med på situasjonen.

Også Vipps har problemer. Kunder som bruker innloggingstjenesten «Logg inn med Vipps/MobilPay» kommer seg ikke inn. Å vipse penger går greit, men man kan ikke bruke Vipps til å logge seg inn på andre nettsteder. Nettsidene til Vipps er også utilgjengelige.

Nyhetsbyrået AP melder onsdag kveld om store problemer hos Microsoft-brukere over hele verden. Ifølge nettjenesten Downdetector er det store problemer med tjenester som blant annet Office 365, Minecraft, X-Box Live, Google og Amazon.

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?