Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Ny avtale kan løse omstridt problem
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Sport > Ny avtale kan løse omstridt problem

Ny avtale kan løse omstridt problem

Publisert november 4, 2025
Del
Del

Contents
Saken oppsummertFellesskap og store stjernerLøsningen på et årelangt problem? 

Saken oppsummert

  • Norges Skiforbund har sikret en ny sponsoravtale med Powerade.
  • Avtalen inkluderer både fellesskapet og stjernen Johannes Høsflot Klæbo.
  • Det er interessant i en tid der balansen mellom individuelle stjerner og fellesskapet diskuteres.
  • Langrennseksperter mener avtalen kan styrke både fellesskapet og individuelle utøvere.

Oppsummeringen er laget med kunstig intelligens (KI) fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av TV 2s journalister. Les om hvordan vi jobber med KI

Norges Skiforbund har vært åpne om at sponsormarkedet har vært utfordrende de siste årene. 

I bakkant av fjorårssesongen avsluttet Equinor sitt samarbeid med langrennslandslagene. 

NY AVTALE: Tirsdag lanserer Norges Skiforbund langrenn en ny samarbeidsavtale. Foto: Isak N. Ramsvik.
NY AVTALE: Tirsdag lanserer Norges Skiforbund langrenn en ny samarbeidsavtale.
Foto: Isak N. Ramsvik.

Lenge så det også ut til at Sparebank 1 var ferdige, før de likevel valgte å fortsette som hovedsponsor, og signerte en avtale over tre år tidlig i sommer. 

Nå har Skiforbundet inngått en ny avtale, som potensielt kan bidra til å løse et omdiskutert problem i norsk langrenn. 

– Vi er utrolig stolte og glade. Det er et tøft marked og mye økonomisk usikkerhet, sier daglig leder i norsk langrenn, Cathrine Instebø, til TV 2. 

Fellesskap og store stjerner

Aktøren bak samarbeidet er Powerade. 

Sportsdrikkprodusenten skal sponse langrennslandslagene for kvinner, herrer og parautøvere. 

Den karakteristiske blå drikken, som for noen er synonymt med «restitusjon» etter en tur på byen er en global aktør. 

Fra før har de et samarbeid med skiskytter Ingrid Landmark Tandrevold, som eneste utøver i Norge, fram til nå. 

MED PÅ LAGET: Powerade går inn som ny samarbeidspartner for langrenn. Foto: Isak N. Ramsvik
MED PÅ LAGET: Powerade går inn som ny samarbeidspartner for langrenn.
Foto: Isak N. Ramsvik

– Vi ønsker å være en del av det nordmenn bryr seg om. Langrenn er en av de viktigste idrettene vi har, og det står nordmenn veldig nært, sier Tonje Haugen, markedsdirektør i Coca-Cola Norge, til TV 2. 

Men, i tillegg til å sponse fellesskapet, har Powerade sikret seg en individuell avtale med langrennssirkusets største stjerne: Johannes Høsflot Klæbo. 

– For vår del var det veldig viktig at det skulle være for hele laget. Både menn, kvinner og paralandslaget. Men vi ønsket også muligheten til å løfte frem enkeltindividet, som vi ofte ser når de leverer store prestasjoner, sier Haugen.

Løsningen på et årelangt problem? 

I årevis har debatten om fellesskapets verdi versus individuell suksess preget norsk langrenn. 

Spørsmålene har vært mange, og den norske landslagsmodellen har vært under press. 

Når og i hvor stor grad kan enkeltutøverne fronte egne, private sponsorer, og når må de løfte fram Skiforbundets samarbeidspartnere? 

Hvor stor del av lasset må de største stjernene dra når det kommer til sponsoroppdrag hvor gevinsten går tilbake til fellesskapet? 

Hvordan skape modeller som ivaretar utøvernes inntekter og samtidig sikrer fellesskapet de er en del av?

DEN STØRSTE: Klæbo er den største stjerna, og har flere egne avtaler fra før. Foto: Javad Parsa / NTB
DEN STØRSTE: Klæbo er den største stjerna, og har flere egne avtaler fra før.
Foto: Javad Parsa / NTB

– Jeg tror fellesskapstankegangen blir en begrensende faktor for forbundene. Du blir så opptatt av fellesskapet at du glemmer individet og individets potensial til å skape inntekter, også til fellesskapet, sa TV 2s langrennsekspert, Petter Skinstad, tidligere i høst. 

Det er bare to år siden Johannes Høsflot Klæbo valgte å stå utenfor landslaget. 

Mange husker også konflikten mellom Skiforbundet og flere profilerte utøvere, deriblant Lucas Braathen, som omhandlet bilderettigheter. 

Nå har forbundet sikret seg en avtale som skal komme både den største stjerna og fellesskapet til gode. 

– Jeg synes det er veldig bra at forbundet får til en løsning der fellesskapet tjener på en avtale som også inkluderer den største profilen. Her kan langrennssporten bli enda flinkere fremover, og sammen med sponsorene løfte frem flere av utøverne, sier Skinstad. 

SENTRAL: Cathrine Instebø ble betegnet som sentral for at Klæbo kom tilbake på landslaget. Foto: Heiko Junge / NTB
SENTRAL: Cathrine Instebø ble betegnet som sentral for at Klæbo kom tilbake på landslaget.
Foto: Heiko Junge / NTB

For ett år siden gikk Nidar inn som sponsor av herrelandslaget. 

Den avtalen kom på plass som følge av at Harald Østberg Amundsen ba sjokoladeprodusenten sponse hele laget, da de i utgangspunktet ønsket å sponse han som enkeltutøver. 

– På den ene siden er det enorm verdi i en partner som ønsker å samarbeide med og vise frem styrken i fellesskapet. På den andre siden har du partnere som ønsker å vise frem merkevaren sin gjennom de største profilene, samtidig som de støtter fellesskapet. Det må det også være rom for i et moderne sponsormarked.

LAG: Langrennslandslaget består av mange individuelle utøvere. Foto: Gorm Kallestad / NTB
LAG: Langrennslandslaget består av mange individuelle utøvere.
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Langrennseksperten tror det er viktig at Norges Skiforbund lykkes med begge deler i tiden framover. 

– Jeg opplever at modellen vi har i dag står sterkt, men vi må sikre at vi tilpasser oss utviklingen i markedet. Fellesskapets behov, og samtidig for utøverne våre. Det gjør vi gjennom god dialog og gjensidig respekt, sier Instebø. 


Derfor nådde de toppen
Fra Tour de France-skuffelse til Vuelta a España
Molde beseiret TIL – etter kampen tordnet TIL-treneren
Eliteseriespiller var tiltalt i alvorlig voldssak
20.000 per kamp – slik kan du sikre deg Norge-billetter i VM
Share This Article
Facebook Epost Print
Ingen kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Følg Oss

Finn oss på Sosiale media
FacebookLik
XFølg
YoutubeAbonner
TelegramFølg

Nyhetsbrev

Abonner
[mc4wp_form]
Aktuelt
Siste fra Politiet

Trafikk: Sandnes, Jærveien / Oalsgata (ID: 25jnjw)

alladin
alladin
august 11, 2025
Løshundene i New Delhi får slippe fri, sier Indias høyesterett
Trosser råd: Stiller ikke for pressen
Ronaldo banker Haaland på fersk rikingliste i fotballen
Tottenham-spiller skal ha blitt truet med våpen av fotballagent
- Advertisement -
Ad imageAd image

Informasjon

RadioStavanger

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © RadioStavanger. Vi arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. RadioStavanger har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Kopiering av materiell fra RadioStavanger for bruk et annet sted, crawling, skraping, indeksering (for eksempel tekst og datamining) er ikke tillatt uten avtale.

Info

  • Kontakt
  • Nytt
  • Klage
  • Reklame
Reading: Ny avtale kan løse omstridt problem
Del

Om

Sjefredaktør og adm. direktør: Jan Terje Andersen

RadioStavangerRadioStavanger
© RadioStavanger
Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?