Veitrafikk vil bli omfattet av et nytt kvotesystem – ETS 2. Hensikten er å få ned utslippene. Men innføringen er foreslått utsatt med ett år. Foto: Erik Johansen / NTB
Vær: Kvotesystemet Emission Trading System 2 (ETS 2) skulle egentlig trådt i kraft i 2027, men innføringen er altså foreslått utsatt til 2028.
Forslaget er blant kompromissene som førte til at EU-landene omsider greide å lande et nytt klimamål for 2040 tidligere denne uka.
EUs første kvotesystem ETS 1 trådte i kraft i 2005 og omfatter industri, kraftproduksjon, luftfart og maritim transport. Hensikten er å få ned utslippene av klimagasser gjennom kjøp av kvoter. Norge ble med i systemet i 2008.
Også ETS 2 retter seg mot sektorer med utslipp fra fossile brensler, som veitransport og bygg.
En av grunnene til å utsette innføringen, er å gi husholdninger i EU mer tid til å tilpasse seg høyere brenselskostnader. Mange bygg i EU varmes opp med gass- eller oljefyring.
Forslaget skal først gjennom EU-parlamentet før det kan bli vedtatt. Men dersom det skjer, vil utsettelsen også gjelde for Norge, skriver Miljødirektoratet i et notat.
Når systemet kommer i gang, må disse sektorene både ha en utslippstillatelse, fastsatte utslippskvoter, og de må overvåke og rapportere utslipp.
(©NTB)

