Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Regjeringen gjenåpner spørsmål om tredje rullebane på Gardermoen
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Regjeringen gjenåpner spørsmål om tredje rullebane på Gardermoen

Regjeringen gjenåpner spørsmål om tredje rullebane på Gardermoen

Publisert november 15, 2025
Del
Del

Gardermoen kan få en tredje rullebane. På dette dronebildet ser vi vestre rullebane på flyplassen. Foto: Hans O. Torgersen, Aftenposten POOL / NTB

Av NTB | 15.11.2025 02:59:09

Økonomi og næringsliv: Inntil konsekvensutredningen er ferdig, må kommunene rundt flyplassen ta høyde for en mulig rullebane i alle sine arealplaner, skriver avisen.

– Det er viktig at kommunene unngår ny utbygging som kan vanskeliggjøre en eventuell tredje rullebane, sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i Samferdselsdepartementet til Romerikes Blad.

Jane Bråthen i Akershus Sp sier hun er rystet over regjeringens avgjørelse.

– De rykker helt tilbake til start, og ber alle kommunene rundt Gardermoen ta hensyn til en tredje rullebane i sine arealplaner, sier Bråthen. Hun mener regjeringen bryter gamle løfter om at vestsiden ikke er aktuell for en eventuell tredje rullebane.

Ullensaker-ordfører Ståle Lien Hansen (Frp) er også sterk motstander av ideen.

– På Mogreina og Sand er det 4.500 mennesker som kan bli berørt av en tredje rullebane, sier ordføreren.

Ifølge regjeringens ekspertutvalg, som la fram sin rapport i fjor høst, viste trafikkprognosene at det på lengre sikt vil bli behov for en tredje rullebane.

– Ekspertutvalgets vurdering var at det mest sannsynlig vil bli behov for en tredje rullebane en gang på siste halvdel av 2040-tallet, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i fjor.

Rådet fra utvalget var derfor at staten, i samråd med berørte kommuner, måtte påse at Oslo lufthavn ikke ble bygget inn.

– Dette vil båndlegge enorme arealer, sier Bråthen, som mener en tredje rullebane er unødvendig.

Han stusser over at regjeringen ikke startet denne prosessen før etter valget, over ett år etter at ekspertutvalget kom med sin rapport, og sier at han har bedt om et møte med både Avinor og departementet.

(©NTB)