Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Forbrukertilsynet krever svar fra bompengegiganten AutoSync
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Forbrukertilsynet krever svar fra bompengegiganten AutoSync

Forbrukertilsynet krever svar fra bompengegiganten AutoSync

Publisert november 26, 2025
Del
Del

Av Egil M Solberg | 26.11.2025 19:03:28

Bompenger: AutoSync er en av landets største utstedere av AutoPASS-brikker, blant annet brukt i Haugalandspakken. Selskapet varslet kundene om at den nye månedsprisen inkluderer «flere digitale tilleggstjenester». Dette reagerer Forbrukertilsynet kraftig på.

Tilsynet mener kommunikasjonen kan være villedende og ber AutoSync dokumentere hvorfor prisen dobles — og hvilke faktiske kostnader som ligger bak.

«Endringen kan innebære at AutoSync tar betalt for tilleggstjenester uten samtykke fra forbrukeren», skriver tilsynet i et brev.

Innen torsdag må AutoSync levere full redegjørelse om kostnader, prisdrivere og bakgrunnen for økningen. Samtidig kommer nye regler fra mars 2026: Utstedere med stor markedsandel får kun kreve inn det en bombrikke faktisk koster å kjøpe og sende ut.

Dialogen beskrives som konstruktiv, men AutoSync har ikke besvart flere spørsmål om kundekommunikasjonen.