Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Flere betaler for nyheter – størst økning blant unge
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Flere betaler for nyheter – størst økning blant unge

Flere betaler for nyheter – størst økning blant unge

Publisert november 27, 2025
Del
Del

Over sju av ti nordmenn har nå tilgang til minst ett avisabonnement. Foto: Lise Åserud / NTB

Av NTB | 27.11.2025 12:21:23

Økonomi og næringsliv: Blant 18-29-åringer oppgir 63 prosent å ha tilgang til et avisabonnement, noe som er en økning på 55 prosent fra 2018. Det viser en rapport fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

– Unge prioriterer redaktørstyrte nyheter og sier at de opplever journalistikken som relevant og verdifull, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.

70 prosent foretrekker å få nyheter direkte fra nettavisenes egne nettsider og apper, og fire av ti unge ønsker at avisenes innhold deles via sosiale medier.

Riksdekkende aviser er fortsatt nordmenns viktigste nyhetskilde, etterfulgt av NRK.no, TV og lokalaviser. Bare 6 prosent oppgir sosiale medier som sin viktigste kilde til nyheter. Også blant de yngste er aviser og nettaviser en viktigere kilde til nyheter enn sosiale medier.

Flere mener imidlertid at det er for dyrt å abonnere. Det siste året har det vært en tredobling i andelen ikke-abonnenter som oppgir at de ikke har råd.

Halvparten av dem mellom 18 og 29 år foretrekker nyheter i videoformat, mens 17 prosent foretrekker podkaster. Video øker som kanal i alle aldersgrupper.

(©NTB)