Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Hver sjuende pris økte i forkant
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Hver sjuende pris økte i forkant

Hver sjuende pris økte i forkant

Publisert november 29, 2025
Del
Del

Nesten hver fjerde vare hadde sin høyeste novemberpris på Black Friday, årets største handledag. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB

Av NTB | 29.11.2025 08:29:15

Økonomi og næringsliv: Ferske prisdata fra Prisjakt.no viser at nesten hver fjerde vare hadde sin høyeste novemberpris på årets største handledag. 44 prosent av produktene hadde sin laveste novemberpris på Black Friday, og hvert fjerde produkt hadde en prisnedgang på gjennomsnittlig 23 prosent.

– Vår analyse av årets Black Friday-tall byr på opp- og nedturer. Det var en fin dag for gode kupp, og forbrukerne ble lokket av knalltilbud på høretelefoner, mobiltelefoner og spillkonsoller, sier forbrukeranalytiker Isabella Ahmadi i Prisjakt i en pressemelding.

Samtidig økte prisen på nesten én av fire produkter. Hver sjuende pris på Black Friday hadde økt i forkant, og kunne dermed ha en villedende rabatt. Det er likevel en forbedring fra i fjor.

– For dem som rushet inn i butikken uten å sjekke prishistorikken før de handlet, var det som vanlig stor risiko for å bli lurt, sier Ahmadi.

Hun mener reglene for prismarkedsføring bør gjennomgås på nytt og gjøres tydeligere.

Analysen er basert på 1,4 millioner priser på 213.000 produkter.

(©NTB)