Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Flere har tillit til Nav
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Flere har tillit til Nav

Flere har tillit til Nav

Publisert desember 1, 2025
Del
Del

Flere er fornøyde med Nav, viser årets personbrukerundersøkelse. Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB

Av NTB | 01.12.2025 08:08:52

Arbeidsliv: I årets personbrukerundersøkelse fra Nav svarer 76 prosent at de har tillit til etaten. For to år siden var andelen 71 prosent.

Det kommer også fram at ni av ti synes at Nav-veiledere møter dem på en hyggelig måte, men at mange sliter med søknadsprosessen – spesielt ventetiden. Og analysene viser at også informasjon om status i saken demper frustrasjon over lang ventetid.

– Jeg har stor forståelse for at søknadsprosessen kan være frustrerende. Regelverket er komplisert, og for noen ytelser er saksbehandlingstidene lange. Bedre informasjon i forkant og status på saken underveis, er noe vi skal jobbe mer med, sier arbeids- og velferdsdirektør Eve Bergli i en pressemelding.

Konstituert arbeids- og velferdsdirektør Eve Bergli er glad for at utviklingen peker i riktig retning på flere områder.

– Det er særlig positivt at Nav-kontorene klarer å øke tilfredsheten, med tanke på ressurssituasjonen og prioriteringen av ungdomsgarantien. Men det er ingen hvilepute. Vi jobber kontinuerlig med å bedre brukeropplevelsene, sier hun i en pressemelding.

Det er også sett på hvordan folk opplever de ulike stegene i en søknadsprosess. Her kommer utfylling/innsending best ut, mens ventetiden får lavest skår.

Også andelen som synes de blir møtt med respekt, og de som er fornøyde med Nav, øker.

Undersøkelsen viser også at det har vært en framgang på de fleste spørsmålene som gjelder tilfredshet med Nav, men at det fortsatt bare er litt over halvparten som synes det er enkelt å klage og at ulike enheter i Nav er godt samordnet.

(©NTB)