Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Østlandet fikk åtte ganger mer infrastrukturmilliarder
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Østlandet fikk åtte ganger mer infrastrukturmilliarder

Østlandet fikk åtte ganger mer infrastrukturmilliarder

Publisert august 12, 2025
Del
Del

Bjørnafjorden. Illustrasjon Statens Vegvesen

Av tomas | 12.08.2025 14:07:15

Samferdsel: Staten har brukt 91,4 milliarder kroner på Intercity-utbyggingen på Østlandet mot bare 12 milliarder kroner på den fergefrie E39 på Vestlandet, viser nye tall fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til Stortinget i juni.

Det avslører Bergensavisen i en omfattende artikkel tirsdag 12.august.

Tallene avslører den dramatiske skjevfordelingen mellom landsdelene 12 år etter at begge prosjektene ble lovet i samme nasjonale transportplan i 2013. Intercity og den fergefrie kyststamveien ble da presentert som likeverdige, parallelle løfter til henholdsvis Østlandet og Vestlandet.

Ifølge Initiativ Vest, som legger frem en rapport under Arendalsuken, er det reelle forholdet enda mer dramatisk. Tankesmien mener det er brukt 103 milliarder på Intercity når man inkluderer prosjekter som fikk investeringsbeslutning før 2011.

– Et eksempel er Farriseidet-Porsgrunn der det ble brukt seks milliarder i årene 2014-2019, som ikke er regnet inn av Nygård, sier fagsjef Kjetil Gillesvik i Initiativ Vest.

Rogfast står alene blant vestlandsprosjektene

Av de store fjordkrysningsprosjektene i Sunnhordland og Haugalandet har bare Rogfast kommet i gang med bygging. Hordfast og Møreaksen er utsatt til etter 2036, mens resten av prosjektene mangler fremdrift helt.

For fjordkrysningene spesielt har staten kun brukt 2,9 milliarder kroner. Inkluderer man øvrige veiutbedringer og Kristiansand-Lyngdal, har staten brukt totalt 29 milliarder – fortsatt en brøkdel av Intercity-satsingen.
Forskjellen blir ekstra tydelig når man ser på finansieringen. Staten betaler alt for jernbane, mens bilistene gjennom bompenger tar en solid del av regningen for veiprosjektene.

Politisk splittelse svekket Vestlandets posisjon

Rapporten peker på flere årsaker til den skjeve fordelingen. Østlandet hadde politisk enighet og koordinering, med få interne konflikter om trasévalg. På Vestlandet har det derimot vært langvarige lokaliseringskrangler om hvor fjordene skal krysses.

– Konfliktene har gjort det vanskelig å samle politisk trykk og fremme E39 som samlet prosjekt, konstaterer rapporten.
Samtidig økte kostnadsestimatet for E39 dramatisk – fra 130 milliarder kroner som to- og trefelts vei til 340 milliarder som firefeltsvei under Erna Solbergs regjering.

Intercity ga bare 19 minutters tidsgevinst

Ironisk nok har ikke Intercity-satsingen levert som lovet. Triangelet Oslo-Skien, Oslo-Lillehammer, Oslo-Halden skulle spare reisende for 125 minutter totalt. Resultatet etter 100 milliarder kroner er 19 minutters tidsgevinst, opplyste Nygård til Stortinget.

Likevel fortsetter prosjektet for fulle mugger. I år lovet ministeren både den nye Oslotunnelen (Rikstunnelen) til 60 milliarder kroner og videre Intercity-utbygging.

– Kort sagt har Østlandet stått samlet om kravet om Intercity, koste hva det koste ville. På Vestlandet har vi vært mer opptatt av å krangle, sier Gillesvik.

Han mener ansvaret til syvende og sist ligger på nasjonale politikere som ikke har levert på sine egne løfter til Vestlandet.

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?